Lekker opvallen in de zoekresultaten van Google, wie wil dat nou niet met zijn producten of diensten? In 2023 zal de basis van zoekmachine-optimalisatie; autoriteit, content en techniek, natuurlijk gewoon belangrijk blijven. Wel zien we daarnaast ook een aantal opvallende ontwikkelingen die zeker een plek verdienen op de SEO agenda.
1. Een verschuiving naar helpful content
Een belangrijke update in het algoritme van Google was de helpful content update. De langverwachte update die van website-eigenaren geen content te schrijven voor zoekmachines, maar juist voor echte mensen. Dus vooral geen content die vooral bedoeld is om mensen uit zoekmachines te trekken.
Hoe weet Google eigenlijk of er kan worden gesproken over helpfull content? Of misschien nog wel belangrijker: hoe weet jij hoe je deze helpfull content kan maken? Hiervoor heeft de zoekmachinegigant een aantal vragen opgesteld. Heel simpel; kan je ze allemaal beantwoorden met een ‘ja’, dan zit je helemaal goed.
Geeft jouw content antwoord op de volgende vragen?
- Heb je een bestaande of beoogde doelgroep voor jouw bedrijf of site die de inhoud echt nuttig zou vinden als ze rechtstreeks naar je toe kwamen?
- Toont jouw inhoud duidelijk expertise uit de eerste hand en een diepgaande kennis (bijvoorbeeld expertise die voortkomt uit het daadwerkelijk gebruiken van een product of dienst of het bezoeken van een plaats)?
- Heeft je site een primair doel of focus?
- Zal iemand na het lezen van je inhoud het gevoel hebben dat hij genoeg over een onderwerp heeft geleerd om zijn doel te bereiken?
- Zal iemand die je inhoud leest het gevoel hebben dat ze écht tegemoet zijn gekomen in hun informatiebehoefte?
Vraag nu een gratis SEO check aan.
Gratis SEO check2. Samenwerken met AI gegenereerde content
Eén van de meeste interessante innovaties van afgelopen jaar moet wel AI-content zijn geweest. Op nagenoeg wekelijkse basis is er nieuwe tool bijgekomen, met Chat GTP als hoogtepunt. Door deze innovatie zijn er voor marketeers en ondernemers veel nieuwe mogelijkheden bijgekomen.
Op het gebied van contentproductie zijn de AI-tools fantastisch. Wel is het een red alert bij Google, dus wees er wel voorzichtig mee om je rankings niet te verliezen. Inmiddels zijn er namelijk ook al tools die met 99% zekerheid kunnen voorspellen of content is gecreëerd door een AI-tool, of niet.
Het algoritme van Google zal dit zeker gaan meenemen in het algoritme die de rankings bepalen. Wij laten ons daarom inspireren door AI en proberen dit zo slim mogelijk te gebruiken.
3. Meer focus op goede reviews
Reviews voor producten zijn al jaren belangrijk. Wel heeft Google aangeven dat uitgebreide reviews, waarbij iemand echt een hele omschrijving zet bij de review, meer gewaardeerd zal worden door Google dan alleen een sterren-rating zonder tekst.
4. Meer ruime voor visuele content
Na TikTok en YouTube kan Google natuurlijk niet achterblijven om meer te werken met visuele content. In de laatste release is aangekondigd dat het startscherm op mobieltjes meer en meer ruimte krijgt voor visuele elementen. Denk aan short video’s, visuals stories en een visuele search pagina op mobiel.
5. Aan de slag met structured data
Structured data is al lang geen nieuwe ontwikkeling binnen zoekmachine optimalisatie. Wel zien we dat deze techniek steeds vaker wordt gebruikt op Nederlandse websites.
Meer weten over Structured data? Lees dan deze blog eerder door ons geschreven.