Meten is weten
Google Tag Manager is een tool waar we dol op zijn en wij gebruiken Tag Manager dagelijks. Met behulp van deze tool is het mogelijk om allerlei zaken op een website te meten zoals button kliks, ingezonden formulieren en paginaweergaven. Denk hierbij dus aan een contactformulier, een inschrijving voor een nieuwsbrief, aantal chatberichten of kliks op een telefoonnummer.
Hoe start je met Google Tag Manager?
Om gebruik te maken van Google Tag Manager is het noodzakelijk om eenmalig een stukje code op alle pagina’s op je website te plaatsen direct na de <body> tag. Bekijk hier hoe dat moet. Het mooie hieraan is dat je dus de website kunt meten zonder de programmeur of developer erbij te halen. Ideaal voor marketeers dus! Met Google Tag Manager kun je echt toveren.
Hoe werkt Google Tag Manager?
Containers
Een container is een stukje code of script. Je plaatst deze op je website waardoor jouw meetcodes worden geactiveerd.
Tags
Tags zijn kleine codefragmenten. Deze zijn nodig om inzicht te krijgen in gedrag en bezoekersverkeer op je website. Met behulp van tags zijn deze gegevens te meten. Een tag kan bijvoorbeeld zijn: ‘inschrijving nieuwsbrief’, ‘ingevuld contactformulier’ of ‘ingestuurde chat’.
Triggers
Tags en triggers worden aan elkaar gekoppeld. Wanneer een bepaalde trigger afgaat, dan wordt de tag afgevoerd en gemeten. Triggers bepalen dus wanneer tags wel of niet worden geactiveerd. Een trigger kan bijvoorbeeld afgaan als je op een bepaalde pagina URL komt, zoals een bedankt pagina na het inschrijven voor een nieuwsbrief. Ook kan een trigger bijvoorbeeld een bepaalde ‘click ID’ van een knop zijn. Deze kun je vaak vinden in het stukje HTML van de knop.
Variabelen
In Google Tag Manager staan een aantal standaard variabelen al klaar. Het is echter ook mogelijk om zelf speciale informatie toe te voegen aan tags en triggers door nieuwe variabelen aan te maken.
Kom in contact met onze specialisten
Digital Inside helpt je verder
Kom direct in contactVoorbeeld: meten van het afnemen van een SEO abonnement
Zie hieronder in de afbeeldingen hoe wij bijvoorbeeld meten hoeveel mensen een SEO abonnement afnemen op onze eigen website. In de tag tracken wij een paginaweergave.
Wanneer iemand op onze site een SEO abonnement afneemt, komt hij daarna op de bedankt pagina www.digitalinside.nl/bedankt-seo-abonnement/. Dit is onze trigger. Wanneer deze trigger afgaat (en iemand dus op de bedankt pagina komt), wordt de tag afgevuurd en dus gemeten.
De test omgeving – maak geen fouten!
Google Tag Manager werkt met een ‘Default Workspace’. Dit is een soort voorbeeld modus waarin je kan checken of je de tags en triggers op de juiste manier hebt ingesteld. Deze test omgeving is dus gemaakt om ervoor te zorgen dat je geen tags publiceert voordat ze goed werken. Mocht er toch iets misgaan, kun je op een snelle en veilige manier terug zonder dat er iets gebeurd is om wijzigingen aan te brengen. Om in de test omgeving te komen druk je rechts bovenin het beginscherm van Tag Manager in het grijze balkje op ‘Voorbeeld’.
Zie in het plaatje hieronder een voorbeeld van de test omgeving van onze eigen homepage. Je ziet meteen in de samenvatting welke tags wel en niet zijn afgevuurd. In de testomgeving kun je dus de handeling doen die je wilt meten, zoals op een knop klikken of op een bepaalde pagina komen. Zie je dat de tag is afgevuurd? Top! Zo niet, dan is er iets misgegaan en kun je terug om te kijken of de fout in je tag of je trigger instellingen zit en het hierna gewoon weer opnieuw testen! Ben je klaar met testen, druk dan op ‘voorbeeldmodus sluiten’.
Voordelen van Google Tag Manager
- Google Tag Manager is makkelijker te integreren met Google Analytics en Google Ads
- In Google Tag manager zijn tags en triggers in snel tempo te plaatsen of te wijzigen
- Als marketeer kun je dit zelf oppakken en heb je de IT afdeling niet meer nodig om te meten op je website
- In plaats van losse codes of tags op je website, werk je nu met één code op alle pagina’s. Hierdoor zullen deze pagina’s ook sneller laden
- Makkelijk in gebruik, overzichtelijk en daarnaast ook gratis
Nadelen van Google Tag Manager
- De volgorde van de afgevuurde tags moeilijk te controleren
- Bij moeilijkheden of vragen is er geen persoonlijke Tag Manager service (zoals bijvoorbeeld de hulplijn van Google Adwords. Deze complexe problemen dien je dus zelf uit te zoeken
- Het is mogelijk om dubbele resultaten te meten wanneer je de codes ook in je bron code hebt staan (denk er dus aan om alles wat je naar Tag Manager verplaatst uit je broncode te halen)
Conclusie over Google Tag Manager
- Google Tag Manager is een fijne tool om tags te beheren, zonder dat het nodig is de website aan te passen. Het is mogelijk om op een efficiënte en fijne manier tags te meten, en de tags zijn snel aan te passen. Er zijn een aantal nadelen in deze blog genoemd, maar die wegen niet op tegen alle voordelen zoals hierboven beschreven. Google tag Manager is zeker de moeite waard voor marketeers.Zelf ook gebruik maken van Google Tag Manager, maar na het lezen van deze blog toch nog hulp nodig? Wij zijn dol op Tag Manager en helpen je graag je vragen te beantwoorden! Je kunt altijd bij ons langskomen in Utrecht voor een bakje koffie of bel ons op 030-2271828 voor een praatje.Lees ook onze andere blogs! We werken voor verschillende regio’s in Nederland, zo ook als online marketing bureau voor Haarlem.