Google Analytics

Grote update van Google Analytics

by Désirée van der Horst
Marketing Specialist
  • 7 oktober 2022
  • 2 min.

Er is een grote update van Google Analytics en dat zal voor veel marketeer echt wennen zijn. Google stapt namelijk vanaf 1 juli 2023 definitief over van Universal Analytics (UA) naar Google Analytics 4 (GA4). Vanaf die datum genereert Universal Analytics geen data meer. Per 1 oktober 2023 stopt Universal Analytics zelfs helemaal. Nu die dag steeds dichterbij komt, is het slim om GA4 te gaan gebruiken. Maar, wat zijn de belangrijkste verschillen en voordelen van deze monsterupdate?

 

Meer focus op privacy

Met Google Analytics 4 is er een grotere focus op privacy dan bij Universal Analytics. GA4 gaat namelijk standaard gebruik maken van AnonimizeIP. AnonimizeIP betekent dat alle IP adressen van gebruikers gehasht worden, voordat de data binnenkomt. Je IP adres wordt dus geanonimiseerd. Bij UA moest dit nog handmatig ingesteld worden, maar nu gaat het de standaard worden.

Het einde van cookies

Ook behoren cookies nu tot het verleden. Eerder deden Safari en Firefox de third party cookies al in de ban in verband met privacy redenen. Ook Google kondigde dit jaar aan de cookies te gaan verbannen. Bezoekersactiviteiten kunnen niet meer geanalyseerd worden op basis van cookies.

Google Signals de nieuwe standaard

Je zou denken dat alle lichten op rood springen en de alarmbellen luid rinkelen bij alle online marketing bureaus, maar niets is minder waar. Je kan namelijk ook nog zonder cookies zeker de customer journey in kaart brengen. Misschien wel nauwkeuriger en duidelijker, omdat Google event-driven zal zijn en de interactie ligt op de website. Google zal een gebruiker herkennen via User_id, Google Signals en Device_id. Het voordeel hiervan is dat het gebruikersprofiel nu wordt gedeeld met alle gebruikte apparaten. Doe je een item via je iPhone in het mandje en reken je af via je MacBook? Dan tellen we maar één gebruiker en één conversie door middel van cross-device targeting. Dit klinkt in ieder geval veelbelovend!

Minder standaard tabellen, wel veel eigen flexibiliteit

Daarnaast is GA4 sneller en overzichtelijker, doordat veel rapporten zijn weggehaald. Dit maakt het gebruiksvriendelijker en overigens is het nu ook makkelijker in te stellen. Het zal in het begin zeker zoeken zijn met de nieuwe update en je zal je er even doorheen moeten bijten. Maar als je eenmaal de nieuwe mogelijkheden hebt ontdekt, wil je niets anders meer.

Meer weten over GA4

Zonder data kun je geen analyses doen. Denk jij over een jaar de gegevens van vandaag nodig te hebben? Dan kun je maar beter direct overstappen. Helaas is het namelijk niet mogelijk om de data van je property’s over te zetten van UA naar GA4. Als je nu de property instelt, haal je in ieder geval de data vanaf nu binnen. Wil jij meer informatie over GA4 of hulp bij het instellen hiervan? Neem deel aan onze gratis kennissessie.

You're in good company
Google partnerAdCalls partner