Op plekje 1 komen van de organische zoekresultaten: een felbegeerde maar vooral onhaalbare utopie voor veel bedrijven. Althans… Is het wel zo onhaalbaar als het lijkt? In veel gevallen is een hoge ranking namelijk wél mogelijk. De vraag is alleen: hoe? Om die vraag zo goed mogelijk te beantwoorden hebben we voor jou een mooi vierluik geschreven. In ‘Op weg naar de top’ duiken we diep in de factoren die van invloed zijn op een hogere ranking in zoekmachines. Of je nu een doorgewinterde marketeer bent of net begint met het optimaliseren van je online aanwezigheid, deze serie biedt jou hoe dan ook een aantal bruikbare tips.
Om het spits dan maar meteen goed af te bijten: we beginnen met wat lastigs, namelijk de technische optimalisatie van je website. Een pittig begin, maar deze technische aspecten van je website vormen nou eenmaal het fundament waarop een succesvolle ranking wordt gebouwd. Dit is dan ook waar al veel mensen afhaken, maar daarom kan jij juist het verschil kan maken. “Ieder nadeel heb z’n voordeel”, zei een wijs man ooit. Als jij zorgt dat het fundament van jouw website goed staat, dan ben je klaar om echt grote stappen te maken. Daarnaast raak jij meteen twee vliegen in een klap, want door de technische optimalisaties die wij je aanraden, zal je niet alleen je rankingsmogelijkheden verbeteren, maar ook de gebruiksvriendelijkheid van je website. Let’s go!
Websitestructuur en navigatie
Een opgeruimde plek brengt rust in je hoofd. Zo denkt Google er ook over en dat weegt dan ook mee in de ranking. Een website die goed gestructureerd is, met een duidelijke navigatie krijgt meer ‘punten’. Dus zorg voor een logische hiërarchie, maak gebruik van logische en goede interne links, en creëer een overzichtelijke sitemap.
Laadsnelheid en prestaties
De snelheid waarmee je website laadt, heeft een directe invloed op zowel zoekmachines als gebruikers. De aandachtspan van mensen is niet erg lang, maar Google heeft ook niet alle geduld van de wereld. Investeer er dus in om je laadtijd van je website te optimaliseren. Gebruik bijvoorbeeld geen megagrote afbeeldingen, vermijd hele zware plugins, maak gebruik van caching en minimaliseer het gebruik van scripts en codes. Dubbel winst, want een snelle website converteert ook beter.
Mobiele optimalisatie
Tsja, de tijden van internetcafés en Nokia 3310’s zijn (helaas) verstreken. Met het groeiende aantal mobiele gebruikers is het van cruciaal belang om je website te optimaliseren voor mobiele apparaten. Ook hier let de strenge jury van Google op.
Zeker in de moderne, steeds meer geconnecteerde wereld, is de gebruikservaring op mobiele apparaten even belangrijk, zo niet belangrijker, dan op desktops. Overweeg de implementatie van een responsive webdesign dat zich aanpast aan verschillende schermformaten. Zo kan je bezoekers op hun smartphones of tablets dezelfde hoogwaardige ervaring bieden als op hun desktopcomputers.
Bovendien hebben zoekmachines zoals Google een ‘mobile-first’ indexering geïmplementeerd. Dit betekent dat de mobiele versie van je website nu de basis vormt voor hoe Google je site indexeert en rangschikt. Een website die niet geoptimaliseerd is voor mobiel kan dus in de ranglijsten dalen, wat je zichtbaarheid en verkeer kan beïnvloeden.
Het belang van mobiele optimalisatie gaat echter verder dan alleen de gebruikerservaring en zoekmachineoptimalisatie (SEO). Bedenk dat steeds meer mensen hun mobiele apparaten gebruiken voor online winkelen, bankieren en andere transacties. Een website die soepel werkt op mobiele apparaten kan ook de conversieratio’s en het klantenbehoud verbeteren.
In dit digitale tijdperk is het dus essentieel om met de technologische trends mee te gaan. Het optimaliseren van je website voor mobiele apparaten is geen luxe meer, maar een noodzaak.
URL-structuur en metadata
Een geoptimaliseerde URL-structuur en metadata helpen zoekmachines om je website beter te begrijpen en weer te geven in de zoekresultaten. Je wil het Google zo makkelijk mogelijk maken, dus ga aan de slag met het optimaliseren van je URL’s, titeltags, metabeschrijvingen en andere belangrijke metadata.
Metabeschrijvingen verschijnen ook in de zoekresultaten onder de titeltags. Hoewel ze geen directe invloed hebben op je rangschikking, kunnen ze het doorklikpercentage (CTR) beïnvloeden. Een goed geschreven metabeschrijving kan een gebruiker verleiden om op je link te klikken in plaats van die van een concurrent.
Crawlbudget en indexering
Om ervoor te zorgen dat zoekmachines je website effectief kunnen crawlen en indexeren, moeten er bepaalde technische overwegingen worden gemaakt. Zorg er daarom voor dat je uitzoekt hoe je de crawlefficiëntie kan verbeteren, dubbele inhoud kunt vermijden en de indexering van je website kunt optimaliseren.
Dit zijn een aantal van de cruciale factoren die aan de basis staan van jouw online vindbaarheid. In het volgende artikel bespreken we de kracht van content, maar onthoud wel: zonder een goed technisch fundament zullen de volgende stappen weinig zin hebben.
Klinkt dit té technisch, tijdrovend of richt jij je pijlen liever op andere aspecten van je business? Overweeg dan om de SEO-optimalisaties uit handen te geven. Wij helpen je uiteraard graag op weg!