Adverteren op LinkedIn interessanter dan je denkt

Adverteren op LinkedIn

LinkedIn is hét nummer 1 platform voor B2B marketing. Het grootste professionele platform ter wereld ambieert de zakelijke tegenhanger van Google en Facebook te zijn. Daarmee zou het een ideaal advertentie medium zijn voor B2B bedrijven. Toch merken we weerstand om met adverteren op LinkedIn te beginnen. Veel bedrijven zien het medium als duur en de advertentiemogelijkheden als beperkt.

Ja, adverteren op LinkedIn kost (relatief veel) geld. Maar het is beter om het te zien als investering, waar het niet draait om wat het kost maar om wat die kosten opleveren. Na de overname door Microsoft zijn er vorig jaar enorme verbeteringen aan de advertising omgeving, de ‘LinkedIn Campaign Manager’, doorgevoerd. Denk hierbij aan de optie om conversies te meten en de nieuwe remarketing opties. Dit maakt adverteren op LinkedIn interessanter dan je in eerste instantie dacht.

Meer inzicht in jouw resultaten

Wat volgens ons het adverteren op sociale media zo interessant maakt, is het bijhouden van conversies (bijvoorbeeld aankopen of het invullen van formulier). Zo kun je zien of de campagnes het gewenste effect hebben. Dit kon bijvoorbeeld al bij het adverteren op Facebook, maar is nu bij het adverteren op LinkedIn ook mogelijk. Je moet hiervoor eenmalig de zogeheten Insight Tag plaatsen op je website. Vervolgens maak je binnen de ‘Campaign Manager’ een conversie aan en wordt dit voor je bijgehouden.

Nu ook remarketing advertenties op LinkedIn

Naast het meten van conversies in LinkedIn, biedt de Insight Tag ook mogelijkheid tot remarketing binnen LinkedIn en inzicht in de doelgroep van je website met professionele gegevens van LinkedIn. Met remarketing kun je kosten besparen, aangezien je mensen opnieuw bereikt die al een interactie hebben gehad met je merk. Deze doelgroep zal eerder tot conversies leiden en zorgt daardoor over het algemeen voor een hogere ROI.

De remarketing functie van LinkedIn ‘matched’ jouw eigen data met de data die LinkedIn van haar gebruikers verzameld heeft. Met gematchte doelgroepen kun je website bezoekers en doelgroeplijsten opvolgen via remarketing:

  • Doelgroepen van de website: bereik mensen die je website of een specifieke pagina op je website hebben bezocht op LinkedIn. Dit is nog redelijk beperkt. Je kan geen mensen uitsluiten, geen lijst van conversies aanmaken en hebt alleen de Of/Of functie. Maar gelukkig kun je zonder deze opties al significant beter resultaat behalen.
  • Geüploade doelgroeplijsten: met deze optie kun je contactlijsten (bijvoorbeeld emaillijsten) of accountlijsten uploaden en targeten. Gebruik dit om je leads of bestaande klanten te bereiken binnen LinkedIn voor retentie, branding, upsales, etc.

Andere voordelen van adverteren op LinkedIn

Naast de retargetingopties heeft LinkedIn ook andere unieke en specifieke targeting opties. Deze zijn gericht op een zakelijke doelgroep en daarmee anders dan de meeste kanalen. Zo kun je mensen ook targetten op beroep, functie, skills en vakgebied groepen. Maar dit zijn niet de enige voordelen van adverteren op LinkedIn. Hier nog een mooie lijst van dingen die in je voordeel zouden kunnen werken:

  • Groot bereik: LinkedIn is het grootste zakelijke sociale netwerk met 500 miljoen leden wereldwijd, waarvan 4,4 miljoen in Nederland. (Nationale Social Media Onderzoek 2018). Heel veel mensen die je met je advertenties kunt bereiken dus.
  • Zakelijk communicatie netwerk (B2B markt): adverteren op LinkedIn is erg interessant voor B2B bedrijven. Het sociale netwerk wordt gebruikt door professionals die opzoek zijn naar zakelijke content. Of dit nu gaat om een vakspecifiek bericht, een vacature of ze een vakspecifiek vraagstuk uit willen zetten. Als onderneming kun je hier goed op inspelen door aangepaste content te delen (betaald of onbetaald). Let op! Dit betekent niet dat B2C advertenties het niet goed doen op LinkedIn. Houd wel rekening met het soort mensen dat zich op het netwerk bevind. Deze zijn vaak hoogopgeleid, en hebben vaak een hoger inkomen te besteden. Vooral advertenties over luxe producten werken goed op het medium.
  • Betrokken doelgroep: gebruikers op LinkedIn zijn erg betrokken binnen hun eigen vakgebied. Het wordt als positief gezien door toekomstige werkgevers om te laten zien in welk vakgebied je actief bent. Dit stimuleert engagement, het delen van bijvoorbeeld vakspecialistische artikelen.

Zelf adverteren op LinkedIn

Ben je enthousiast geworden, maar weet je niet precies of adverteren op LinkedIn voor jou zin heeft? Wij denken graag met je mee over de juiste strategie! Zo haal je maximaal rendement uit je LinkedIn campagne. Lees snel onze mogelijkheden voor social media marketing. Voor vragen kun je langskomen op ons kantoor in Utrecht of een mailtje sturen, maar ook telefonisch zijn wij bereikbaar op 030-2271828.

Lees ook onze andere blogs!

Over de auteur

Leave a Reply

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze maandelijkse nieuwsbrief!