Wat is TikTok?
TikTok is een online platform waar gebruikers video’s op kunnen opnemen, editen en plaatsen. TikTok onderscheidt zich van bijvoorbeeld het platform Instagram door het algoritme. Waarbij op andere platformen zoals Instagram het aantal volgers leidend is, zorgt het algoritme van TikTok ervoor welke video’s populair worden. Voor iemand met weinig volgers is het dus ook mogelijk om succesvolle en populaire video’s te creëren. Doe een gek dansje of imitatie en grote kans dat jouw TikTok duizenden keren wordt bekeken.
TikTok is met name geschikt voor challenges en spontane video’s. De minimale lengte van een TikTok moet 3 seconden zijn en de maximale lengte is zestig seconden. De ideale video is niet langer dan vijftien seconden. Vanuit TikTok is er een optie om de video’s te delen op andere platformen als Instagram en Facebook.
‘Ja, maar mijn kids zitten op TikTok.’ Wellicht denk je nu dat TikTok vooral door kinderen en tieners wordt gebruikt, maar niets is minder waar. Voorheen was dit wel zo, maar het platform groeit steeds meer naar de (jong)volwassenen toe. Tweederde van de gebruikers is nu 25 jaar of ouder. Ook het percentage gebruikers tussen de 55 en 64 jaar is flink gestegen. We spreken over een verdubbeling in 2021 ten opzichte van 2020. De snelste groei in gebruikers zit in de laatste jaren vooral bij de doelgroep die ouder is dan 35 jaar. Conclusie? Gebruikers worden dus steeds ouder en volwassener. Kijk er maar niet raar van op als je buurman van 80 ineens een TikTok opneemt!
Digital Inside helpt je verder
Ga voor maximaal resultaat
Neem direct contact opAdverteren op TikTok
Wellicht ken je adverteren op andere platformen als Instagram en Facebook al, maar ook TikTok biedt een goede mogelijkheid om te starten met adverteren. Vraag je jezelf af of adverteren op TikTok wel relevant is? Zeker wel! De engagement rate van TikTok (29%) is veel groter dan die van Instagram en Facebook (5-10%). Dat wil zeggen dat 29%(!) interactie aangaat met een advertentie. Daarbij komt dan ook nog dat 57% van de TikTokkers geïnspireerd raakt om iets te kopen wat ze hebben gezien op TikTok.
@bol Zo inspirerend 💯💪
Voordat je gaat adverteren op TikTok is het handig om eerst organische content te creëren waarbij het vooral gaat om kwantiteit en niet om kwaliteit. Deze organische content is nodig zodat TikTok de doelgroep beter kan bepalen. Targeting werkt hier namelijk anders dan op bijvoorbeeld Facebook en Instagram. Een tweede doel van de organische content is met name dat de TikTok zoveel mogelijk mensen bereikt. Als je immers vaak schiet, schiet je vanzelf wel een keer raak. Wel is het handig om aan een paar eisen te voldoen om veel views en/of likes te krijgen. Houd altijd in je hoofd dat het gaat om video’s met een korte spanningsboog en een hoog entertainmentgehalte. TikTok kan zeker op een zakelijke manier gebruikt worden, maar de entertainment moet blijven. Je hoeft zeker geen dansje te doen om op te vallen bij TikTok. Check de app maar eens, er zijn genoeg leuke fragmenten die niks met dansen te maken hebben. Daarnaast moeten de TikToks niet te lang zijn, dus probeer je aan die max van vijftien seconden te houden. Ook moet de content geoptimaliseerd worden met bijvoorbeeld geluid/muziek, beschrijvingen en hashtags. Ready om organische content te maken? Let’s go! And remember: don’t make ads, make TikToks!
Na tientallen goede filmpjes te hebben geplaatst, kan je door met adverteren. Op TikTok zijn er verschillende manieren om te adverteren, maar dit zijn de vier meest relevante vormen:
In-feed ad: Als je deze manier van adverteren gebruikt, dan komt de advertentie tussen alle andere video’s op de ‘for you page’ van een TikTok-gebruiker. De advertentie verschijnt dan tussen andere, niet gesponsorde, video’s van gebruikers. Jouw advertentie kan dan zomaar na een leuk dansje komen. Deze manier van adverteren lijkt dan ook erg veel op organische content. Evenals bij organische content mag de video maximaal zestig seconden zijn, maar maximaal vijftien seconden is aan te raden. Daarnaast kan je ook hier een geluidsfragment toevoegen. Bij deze vorm van adverteren kan je een call-to-action toevoegen met een linkje naar een webpagina.
Brand takeover: Als je deze manier van adverteren gebruikt, dan komt de advertentie tevoorschijn wanneer een gebruiker de applicatie TikTok opent. Brand takeovers garanderen een hoog bereik én goede prestaties. Dit komt doordat het hele scherm klikbaar is en de advertentie direct getoond wordt bij het openen van de applicatie. Je kan hiervoor een korte video van drie tot vijf seconden kiezen of een afbeelding of gifje. Bij de advertentie plaats je ook een link van de website of een specifieke bestemmingspagina. Deze manier van adverteren is exclusief voor één branche. Dat wil zeggen dat er maar één bedrijf per categorie kan adverteren. Hierdoor heeft een merk 24 uur lang geen concurrentie voor deze plek op TikTok. Brand Takeovers hebben dus 100% share of voice. Er is echter een nadeel aan deze advertentievorm; er hangt een hoog prijskaartje aan. Brand takeovers zijn daardoor vooral geschikt voor grote merken die opzoek zijn naar maximale exposure.
Tile Experiences: Als je deze manier van adverteren gebruikt, dan komen de producten van je merk/bedrijf in een soort slideshow onderaan de TikTok. Het lijkt eigenlijk dus erg veel op een in-feed ad, maar dan met een mini slideshow erbij. Het is te vergelijken met de productcatalogus op Facebook, waarbij je ook verschillende producten ziet in de advertentie. Bij TikTok kunnen er echter wel maar maximaal drie producten ingeladen worden. Ook bij deze advertentie kan je een link toevoegen die verwijst naar de website, zodat de klant/gebruiker weet wat er verwacht kan worden van het merk.
Topview: Deze laatste vorm van adverteren lijkt erg op de brand takeover. Echter, een brand takeover mag slechts drie tot vijf seconden duren en een topview advertentie heeft de duur van een normale advertentie. Het is ook de bedoeling dat de advertentie wordt aangekleed als een normale TikTok, zodat de gebruiker in eerste instantie niet door hebben dat het om een advertentie gaat.
@intervisser Het leven van een ✨stagiair✨just hits different #stagiair #intervisser #roden #fy #viral #frisdranken #fyp #kantoor #kantoorhumor #lanadelrey
Voordelen van TikTok
Adverteren op TikTok is super relevant! Maar, waarom? Als eerst is TikTok het snelst groeiende platform van Nederland op dit moment. Andere platformen als Facebook, YouTube en WhatsApp groeien namelijk niet meer. Instagram maakt nog wel een groei door, maar wordt veel gebruikt om te adverteren. Dit maakt het moeilijk om tegen een gunstig tarief goede resultaten te halen. Mocht je denken, is die stijging echt zo groot? Maar liefst een stijging van 91% ten opzichte van vorig jaar. Dit heeft geresulteerd dat TikTok er in één jaar 1.285.000 gebruikers bij heeft gekregen. Er zijn nu zo’n drie miljoen gebruikers op TikTok in Nederland. Van deze drie miljoen is 1,6 miljoen een dagelijkse gebruiker. Genoeg gebruikers om op te adverteren, toch!?
Veel gebruikers, maar nog weinig adverteerders. Dat kan maar één ding betekenen: goedkoop adverteren! Voor veel marketeers en bedrijven is adverteren op TikTok nog onbekend waardoor adverteren redelijk goedkoop is. Hoe goedkoop dan? In vergelijking met Facebook is het vijftien keer zo goedkoop. Vijftien keer, je leest het goed!
Tot slot heeft TikTok ook een eigen TikTok Business Center. Hier kan je de algemene statistieken van je advertenties makkelijk bekijken. Het is te vergelijken met Meta Business Suite (van Facebook en Instagram) waar je ook makkelijk je resultaten kan aflezen. Dit maakt het mogelijk om goed in te spelen op je vorige advertenties. Wat werkte wel en wat werkte niet?
Heb je interesse in het opzetten van een TikTok advertentie account en wil je daar graag bij geholpen worden? Ons team staat voor je klaar! Of wil jij graag van TikTok je werk maken?