RoadGuard van Centraal Beheer is de eerste pechhulp oplossing in Nederland die het mogelijk maakt om op ieder moment pechhulpverlening te krijgen zonder abonnement. Om meer mensen de dienst te laten gebruiken is aan Digital Inside gevraagd de organische vindbaarheid van roadguard.nl flink te verbeteren.
Centraal Beheer
De belangrijkste doelstelling van onze samenwerking met RoadGuard was om met de zoekterm ‘pechhulp’ super hoog in Google te komen. Hoger dan bijvoorbeeld een grote speler als de ANWB op het gebied van pechhulp.
Toen Digital Inside eind 2016 de vraag kreeg om RoadGuard bovenaan in Google te krijgen met de zoekterm ‘pechhulp’ en relevante zoektermen zoals ‘lege accu’, hebben wij een strategische aanpak bedacht om deze doelstellingen te realiseren. Hierbij was een longlist met zoekwoorden het startpunt. Samen met de klant zijn deze zoekwoorden vervolgens opgesplitst in een aantal focusgroepen. Verder bestond de aanpak uit:
Als iemand Googled op pechhulp, dan staat RoadGuard met trots boven de zware concurrentie zoals de ANWB en Consumentenbond. Wil je meer weten hoe we dit hebben gefixt? Lees dan de hele case.
De eerste stap in het proces van een verbeterde Google vindbaarheid was het produceren van heel veel goede content. Het idee van deze content was om perfect aan te sluiten op de zoekvraag in Google. Want wat doe je al je pech hebt onderweg? Dan pak je jouw mobieltje en zoek je naar een dienstverlener die jou direct komt helpen.
Samen met de klant hebben we een aantal focusgroepen bepaald, waar we stap voor stap mee aan de slag zijn gegaan. Denk aan de groep ‘pechhulp’ en ‘typische pechgevallen met een auto’. Door het project onder te verdelen in een aantal focusgroepen bleef het totaal overzichtelijk en was er steeds weer een nieuwe uitdaging om mee aan de slag te gaan.
Nadat er veel content was geschreven en gepubliceerd op Roadguard.nl, was het belangrijk om wekelijks de resultaten per zoekwoord te monitoren. Zo wisten we precies welke zoekwoorden al goed rankten in Google en ook waar er nog extra werk aan de winkel was. Vanuit diepere SEO-analyses zijn we verder gaan sleutelen aan onze aanpak om steeds meer zoekwoorden bovenin Google te krijgen.
De volgende stap was andere websites te benaderen, met de vraag of er als gastblogger een artikel geplaatst mocht worden met een link naar roadguard.nl in de tekst. Deze verwijzingen, afkomstig van externe websites, hebben een zeer positieve invloed gehad op het verbeteren van de vindbaarheid van RoadGuard. Verwijzingen van andere websites zorgen namelijk voor een verbetering voor de Domain Rating (DR). De Domain Rating geeft aan hoeveel relevante websites een link naar een website hebben vergeleken met andere websites. Een link van een sterke website (bijvoorbeeld nu.nl) heeft hierbij veel meer waarde dan een link van een onbekende kleine website met weinig bezoekers. Door deze samenwerking goed en structureel uit te voeren, kwamen er steeds meer zoekwoorden in de top 3 van Google naar voren.
Binnen de website zijn de pagina’s slim naar elkaar verwezen en hierdoor is de interne linkstructuur verbeterd. Hierbij werden uiteraard de meeste verwijzingen naar de belangrijkste pagina’s gedaan, met als doel om onze prioriteiten aan te geven aan Google. Zo gingen de meest belangrijke pagina’s beter ranken in Google.
van 600 naar 10.000 bezoekers per maand
nieuwe zoekwoorden in de top 3 van Google
Domain raiting gestegen van 16 naar 40
Sinds de start van onze samenwerking is RoadGuard.nl gestegen van 7 zoekwoorden in de top 3 van Google, naar 238 top 3 noteringen. Waaronder de zoektermen: pechhulp, pechhulp Nederland, pech onderweg en lege accu. Daarnaast is RoadGuard.nl van 600 nieuwe gebruikers per maand naar ruim 10.000 nieuwe gebruikers per maand. Tot slot is de Domain Rating gestegen van 16 naar 40.
“Het team van Digital Inside heeft de organische vindbaarheid van roadguard.nl sterk verbeterd. Dit met een aanpak waarin samenwerken centraal staat en wekelijkse data gedreven updates. Fijne club om mee samen te werken”
Guido Tijmensen
Managing Partner