Jongeren moeten hun stem laten horen in de pensioendiscussie en op tijd beginnen met denken aan hun pensioen. Dat vindt Stichting Pensioenlab, een initiatief van CNV Jongeren, FNV Young & United en VCP Young Professionals. Om ervoor te zorgen dat meer jongeren actief bezig zijn met hun pensioen, organiseerden zij twee online webinars. Maar hoe bereik je deze jongeren effectief?
Stichting pensioenlab
Vanuit CNV Jongeren, FNV Young & United was de doelstelling minimaal 80 jongvolwassenen in de leeftijd van 20 en 35 in te laten schrijven voor twee webinars. Dit tegen een vastgesteld budget.
Om jongeren meer na te laten denken over hun pensioen werden door Stichting Pensioenlab twee webinars georganiseerd waar wij de online marketingcampagne van hebben opgezet. De campagne bestond uit een viertal stappen die allen hebben bijgedragen aan het behalen van het succes. Hierin zaten de volgende zaken verwerkt:
In vier stappen naar een slimme social campagne
Om te beginnen stonden wij voor een keuze qua geschikte kanalen om de doelgroep jongeren en jongvolwassenen te bereiken. Uiteindelijk is de keuze gevallen op Instagram en Facebook. Deze kanalen maken het mogelijk om boodschappen op een interessante en visuele manier over te brengen aan de doelgroep.
Samen met een van onze partners werd er een ontwerp gemaakt voor de Facebook en Instagram-advertenties. Hierbij is gekozen voor een mix van stilstaande en geanimeerde beelden voor een mooie afwisseling. In de designs werden verschillende pensioentypes onderscheiden zodat een breed publiek zich kon identificeren met het onderwerp. Dit resulteerde in 4 verschillende pensioentypes: het familiemens, de carrièretijger, de levensgenieter en de creatieveling.
In totaal zijn zeven verschillende advertenties gemaakt voor de social media ads, zodat we veel automatische experimenten konden starten. De advertenties die zorgden voor de meeste aanmeldingen zouden steeds meer mediabudget krijgen en de ads met de minste performance werden stopgezet.
De verschillende advertenties zoals in stap 2 beschreven, hadden naast de afwisselingsfunctie een belangrijke andere functie: het aanspreken van verschillende doelgroepen. Zo werden de statische beelden voor een andere doelgroep gebruikt dan de geanimeerde beelden. Deze beelden waren een belangrijk aspect van de campagne. De beelden moesten namelijk interessant en aantrekkelijk genoeg zijn om de jongeren naar de ontwikkelde landingspagina te leiden.
De social media ads waren zo ingesteld dat de data van de bezoekers en aanmeldingen anoniem gebruikt konden worden om de doelgroep steeds beter te vinden op Facebook en Instagram. Deze vorm van machine learning maakte het mogelijk om websiteconversies te koppelen aan de profielen van de doelgroep en daarbij de advertentietypes die het beste werken bij het profiel van de specifieke doelgroepen. Misschien een beetje te technisch, maar het heeft super gewerkt!
Nadat de aandacht eenmaal was getrokken van de jongeren, klikten zij op de advertentie waardoor zij op de landingspagina terecht kwamen. Met een pakkende tekst werd de doelgroep aangesproken en nodigden wij hen uit deel te nemen aan de twee gratis webinars.
De vier verschillende pensioentypes (het familliemens, de carrièretijger, de levensgenieter en de creatieveling) kwamen natuurlijk ook terug op de landingspagina.
meer aanmeldingen dan verwacht
aanmeldingen
verschillende customer journeys
De verschillende gedraaide advertenties behaalden in drie weken ruim 213.000 vertoningen met in totaal 443 aanmeldingen voor de webinars. Ongeveer 30% hiervan kwam direct uit Facebook en Instagram. De geanimeerde advertenties brachten 1.587 weergaven van de landingspagina op. Van de 443 aanmeldingen kwamen 122 aanmeldingen uit de statische beelden. Onze aanpak resulteerde in een onverwacht groot succes: ruim 2.5x zoveel aanmeldingen als verwacht. Een erg mooi resultaat én een blije klant!
“Digital inside heeft ons goed geholpen om een hele specifieke doelgroep te targeten. Jongeren en pensioen is geen standaard combinatie! Een fijne samenwerking met goed contact.”
Guido Tijmensen
Managing Partner