Wij zijn benaderd door Swishfund voor het opbouwen van meer naamsbekendheid en merkbekendheid bij mensen die op een makkelijke manier een zakelijke lening aan willen vragen. Want hoe kan je op een efficiënte manier veel mensen van de juiste doelgroep bereiken? Een uitdaging voor Swishfund, dus wij springen bij!
Swishfund
Swishfund is sinds 2016 bezig met het vergemakkelijken van het aanvragen van bedrijfskredieten. Het is hun doel om ondernemers zo efficiënt en flexibel mogelijk toegang te geven tot financiering. Maar hoe konden zij zo efficiënt mogelijk aan ondernemers laten weten wat de mogelijkheden bij hen waren? Wij kregen daarom de vraag of wij konden helpen bij het vergroten van de naamsbekendheid.
De doelgroep van Swishfund zijn ondernemers die op korte termijn financiering nodig hebben. Dit heeft vaak te maken met een tijdelijke nood voor de financiering van voorraad, een verbouwing, of een project. Deze doelgroep is heel divers en veranderlijk.
We hebben gekozen voor Digital Out Of Home, omdat dit kanaal een zeer breed publiek bereikt. Dit zorgt dan ook voor meer naamsbekendheid in het algemeen, én bereikt de doelgroep. Gedurende twee weken worden de advertenties van maandag tot en met vrijdag tussen 7.00-10.00 en 16.00-19.00 langs Nederlandse snelwegen vertoond.
Voordat we de content kunnen maken is het van belang om resultaten te definiëren. Wat zijn onze doelen en in welke meetbare vorm drukken we dit uit? Wij kozen voor aantal play-outs en aantal impressies. Play-outs geeft weer hoe vaak de advertentie is laten zien. Dit kunnen we uitdrukken in een absoluut aantal, maar ook in een aantal keer per uur. Impressies is het aantal mensen dat bereikt is. Dit is gebaseerd op een combinatie van het aantal play-outs en de verkeersverwachting op de momenten dat de advertentie wordt laten zien.
De volgende stap in het proces is het creëren van content. Dit doen we in de huisstijl, passend bij de andere uitingen van Swishfund. Daarnaast moeten we in ons achterhoofd houden dat mensen met 100 km/u langs de borden rijden, dus dat het niet teveel elementen bevat.
De content moet in ongeveer 3 seconden de juiste boodschap overbrengen, dus dit testen we uit. We vragen nietsvermoedende collega’s om in 3 seconden langs onze laptopschermen met de openstaande advertentie te lopen. Daarna vragen we wat ze het meest is opgevallen, en passen we de advertentie verder aan zodat het de boodschap is die eruit springt.
De content staat live! Maar ons werk is nog niet voorbij, want het is nog tijd voor optimalisatie. We hebben vooraf gekeken naar een optimaal scenario. Na livegang bleek de frequentie van play-outs op sommige plekken te laag, dus we maken de tactische keuze om bij een aantal borden af te schalen en juist méér op te vallen op bepaalde key locaties. Dit resulteerde in meer play-outs in een kortere periode, wat betekent dat je meer opvalt!
55% meer impressies dan verwacht
18% meer play-outs dan de prognose
Deze mooie cijfers hebben we kunnen bereiken door op basis van real-time data onze keuzes op strategishe wijze aan te passen. Zo hebben we op belangrijke locaties langs snelwegen in Nederland de frequentie opgevoerd en sommige slechter bezochte plekken laten vallen. De resultaten hiervan? Dat we een veel groter aantal mensen hebben bereikt, wat zorgt voor een grotere naamsbekendheid van Swishfund. Een succesvolle samenwerking dus!
Guido Tijmensen
Managing Partner