Zelf op zoek naar de juiste doelgroep
Als je ooit een marketingstudie hebt gevolgd, dan ben je vast getraind om persona’s te maken voor je campagne. Aan de basis van deze methode van doelgroepen bepalen liggen echter offline marketing kanalen, zoals radio, tv en print. Door je klantenbase te analyseren kreeg je een beeld van de meest voorkomende profielen. Denk aan:
- Mannen tussen de 25-35
- Houden van voetbal, tech en festivals
- Wonen in de randstad
- Meestal in een huurwoning
Om deze profielen te maken kun je data uit je eigen database gebruiken en deze verruimen met data van bijvoorbeeld het CBS.
Het nadeel van deze manier van doelgroepen bepalen is dat je al vrij snel in “hokjes” gaat denken en echt gaat geloven dat alleen dit profiel mensen klant kan worden. Dit is natuurlijk onzin, want mannen van 35+ of vrouwen van 25-35 kunnen natuurlijk ook gewoon interesse hebben in je producten. Zonde om je campagnes niet op alle geïnteresseerden te richten, terwijl dit wel mogelijk is als jij niet zelf jouw doelgroep meer bepaald. Laat het los en laat Google, Facebook, Instagram en YouTube jouw doelgroep bepalen. Wat zij anders doen om de juiste doelgroepen te bepalen lees je hieronder.
Google, Facebook, Instagram en YouTube jouw doelgroep laten bepalen
Ruim 80% van de websites in Nederland heeft een pixel van Google Analytics en Facebook geïmplementeerd. De Google Analytics pixel wordt gebruikt om inzichten te krijgen in het gedrag van bezoekers op een website. De Facebook pixel wordt meestal gebruikt om conversies te meten uit Facebook en Instagram campagnes en remarketing campagnes te starten. Op deze manier gebruik jij de data waarschijnlijk zelf ook. Google en Facebook daarentegen gebruiken dezelfde data voor het bepalen van doelgroepen.
Met de pixel informatie op websites weten Google en Facebook namelijk welke personen interesse hebben in bepaalde informatie. Met andere woorden houden ze bij welke websites je bezoekt. Bezoek jij veel websites over babyinformatie, dan zal jij wel interesse hebben in babyspullen. Bezoek jij veel websites over nieuwe huizen, dan zal jij wel verhuisplannen hebben. Op basis van zoekgedrag en websitebezoeken maken Google en Facebook super goede en gerichte doelgroepen. Veel sterker dan de persona’s die je zelf had kunnen maken.
Kom in contact met onze specialisten
Digital Inside helpt je verder
Kom direct in contactWil je de beste doelgroepen, meet dan je conversies goed
In de vijf stappen voor online groei hebben wij in stap drie al uitgelegd dat het belangrijk is om alle conversies op een website goed te meten. Dit om precies te weten waar nieuwe klanten / leads vandaan komen en om te kunnen sturen op je online doelstellingen.
Wat ook super is, is dat wanneer je de conversies op je website goed meet je uiteindelijk ook toegang krijgt tot de beste doelgroepen. Eerder werd al uitgelegd dat Google en Facebook precies weten welke mensen op zoek zijn naar jouw producten. Bij de juiste instellingen van de conversies op een website, weten Google en Facebook ook precies het profiel van de mensen die uiteindelijk overgaan tot aankoop. Van deze bezoekers wil je er natuurlijk veel meer op je website krijgen. Binnen de advertentieplatformen van Google Ads, YouTube ads, Facebook en Instagram is dit mogelijk.
Hulp nodig? Wij zetten alle instellingen voor je goed
Wil jij ook de beste doelgroepen voor je online marketing kanalen, dan is het belangrijk dat alle instellingen helemaal goed staan. Kom je er niet uit? Wij helpen wij je graag verder. Neem contact met ons op om vrijblijvend de mogelijkheden te bespreken. Wist je dat we voor verschillende regio’s in Nederland werken? Zo ook als online marketing bureau voor Alkmaar.