Content Marketing

Een deep-dive in marketingpsychologie met Christ Coolen

Ingeborg
by Ingeborg Lip
  • 17 september 2024
  • 3 min.

Zou jij je eigen marketingtechnieken op je familie toepassen? Dat is de vraag die Christ Coolen zichzelf stelt om te bepalen of een marketingstrategie ethisch verantwoord is. Christ is een doorgewinterde marketeer met meer dan 15 jaar ervaring in de wereld van marketingpsychologie, copywriting en branding. Ook is hij op LinkedIn een absolute must-follow als je geïnteresseerd bent in hoe marketing en psychologie hand in hand gaan. In onze Digital Inside – de Podcast duikt onze marketingexpert Thomas samen met Christ in de wereld van marketingpsychologie, waarbij we zijn boeiende inzichten ontdekten aan de hand van 5 thema’s.

1. Logica VS emotie in B2B

Veel mensen denken dat beslissingen in de B2B-wereld puur rationeel zijn. Christ schudde echter snel die illusie van tafel. Volgens hem spelen emoties en irrationele beslissingen hier ook een belangrijke rol. Een CRM-systeem kopen? Dat lijkt misschien puur op basis van feiten te gebeuren, maar zelfs daar speelt beleving een rol. En hoe zit het met het kopen van een auto? De keuze tussen een BMW en een Skoda draait echt niet alleen om de prijs, maar ook om het gevoel dat het merk je geeft. Christ adviseert B2B-bedrijven om niet alleen op logica te focussen, maar juist in te spelen op pijnpunten. Door frustraties en inefficiënties van huidige oplossingen te benadrukken, creëer je urgentie om actie te ondernemen. 

2. Waarom een sterk merk bouwen lastig is

Christ is vrij recht voor z’n raap: het is vaak niet de wil of de kennis die ontbreekt, maar het financiële systeem dat marketeers tegenwerkt. Marketingafdelingen richten zich op korte termijn resultaten vanwege budgettaire beperkingen en KPI’s, in plaats van de focus te leggen op merkconsistentie op de lange termijn. Dat maakt het opbouwen van een merk moeilijk. Dus hoe bouw je een sterk merk op? Volgens Christ moet je bereid zijn om risico’s te nemen en de gebaande paden te verlaten. Uiteindelijk hangt merkverandering niet alleen af van het marketingteam, maar van iedereen in het bedrijf die klantcontact heeft. 

3. De impact van tone-of-voice op conversies

Een schreeuwerige kop of directieve call-to-action werkt vaak beter voor het binnenhalen van conversies, maar deze aanpak doet weinig voor het opbouwen van een sterk merk, volgens Christ. Het succes van advertenties hangt vaak af van hoe “natuurlijk” ze overkomen; als iets te veel op een advertentie lijkt, zetten mensen hun filters aan. Christ benadrukt dat creatief blijven en experimenteren met nieuwe formats erg belangrijk is, zoals hij zelf doet met korte vlogs op LinkedIn, om op te vallen en relevant te blijven. 

Digital Inside - De podcast

Benieuwd naar alle afleveringen?

Luister de podcast!

ALLE AFLEVERINGEN | DE PODCAST

4. Waarom AI de menselijke touch niet vervangt

AI is hot, maar Christ is er duidelijk over: hoewel AI handig is voor het produceren van middelmatige content, mist het de creativiteit en diepgang die nodig zijn om impact te maken. Als je echt wilt, heb je volgens Christ nog steeds die menselijke touch nodig. Juist omdat er steeds meer middelmatige content wordt geproduceerd, denkt Christ dat de menselijke factor alleen maar belangrijker wordt. 

5. Psychologische triggers: goed of fout?

Volgens Christ ligt het er maar net aan hoe je die psychologische triggers inzet. Marketing is een tool – het kan zowel voor goede als minder goede doelen worden gebruikt. Het gaat erom dat je als marketeer verantwoordelijk met die tools omgaat. Christ adviseert om de simpele vraag te stellen aan jezelf: “Zou ik deze techniek ook toepassen op mijn eigen familieleden?” Zo ja, dan zou je ervan uit kunnen gaan dat de content ethisch verantwoord is.  

Christ volgen? Check zijn LinkedIn of schrijf je in voor zijn nieuwsbrief.
Luister de podcast voor het gehele gesprek met Christ!

img
Content Marketing
6 min.
Adverteren op TikTok
by Désirée van der Horst
Marketing Specialist
You're in good company
Google partnerAdCalls partnerFD gazelle 2023Microsoft Partner badge