Enkel met een aanmeldformulier kom je alleen niet ver. Vaak geeft men de gegevens niet graag vrijwillig op. Het abonnement op de nieuwsbrief moet voor de ontvanger aantrekkelijk zijn. Deze interesse kan worden gewekt door interessante en relevante inhoud aan te bieden. Echter, de ontvanger weet van tevoren niet precies wat voor e-mails hij of zij zal gaan ontvangen. Om diegene daarom over de streep te halen, kan gebruik worden gemaakt van een zogenaamde lead magnet voor email-marketing.
Lead magnets zijn er voor ieder soort branche. Voor elk product en elke persona kan een passende lead magnet worden gevonden. Ondanks het vele mogelijkheden werkt de lead magnet echter alleen wanneer deze doeltreffend en relevant is voor de lezer.
Van freebie to give-away: het toverwoord is toegevoegde waarde
Te vaak korting kan saai worden, gratis gaat nooit vervelen. Hoewel gratis in deze zin van het woord niet compleet gratis is. Bij een lead magnet wordt een e-mailadres geruild tegen een cadeau van de aanbieder. Wat dat precies kan zijn, is afhankelijk van wat voor de doelgroep relevant is. Want met dit e-mailadres kun je mooi gebruik maken van email-marketing. Hieronder enkele ideeën van cadeau’s:
● Webinar
● Software download
● Checklist
● Whitepaper
● E-book
● Tutorial
● Korting of coupon
● Quiz
● Case study
● Lijst met tools
Webinars, e-books, whitepapers, checklists en case studies over een interessant of trending topic zijn een efficiënte lead magnet voor de B2B-sector. Dit soort formaten bieden de expertise of een oplossing voor problemen die je potentiële klanten nodig hebben.
Voor de B2C sector kun je denken aan kortingsbonnen of handige quizzes. Bied bijvoorbeeld een coupon voor 10% korting op de eerste aankoop, starttegoed of een test waarbij aan de hand van de beantwoorde vragen getoond wordt welk product het beste voor de klant is.
De lead magnets zijn geheel afhankelijk van de problemen van de lezer. Want, waar kun je ze mee helpen? Maar ook, hoeveel tijd hebben ze te besteden? Moet de informatie compact verpakt worden of heeft de lezer meer tijd beschikbaar? Verkrijgen ze nieuwe informatie het liefst door middel van een geschreven artikel, video of podcast? Dit zijn vragen die je naar de juiste lead magnet zullen leiden.
Een voorbeeld:
Een bedrijf met een tool voor time management wil nieuwe leads genereren. Het aanmeldformulier is tactisch opgenomen op diverse plaatsen op de website, maar de massa aanmeldingen blijven uit. Om deze ontwikkeling in een andere richting te sturen is een portie creativiteit nodig. Het bedrijf vraagt zich af: ‘Hoe zorg ik ervoor dat meer mensen zich aanmelden voor mijn nieuwsbrief?’
Hierbij worden de volgende drie vragen gesteld:
1. Welke vragen en problemen heeft mijn doelgroep?
2. Heb ik een oplossing voor deze problemen?
3. In welk formaat kan ik deze oplossing aanbieden?
Een lead magnet hangt dus sterk samen met het begrijpen van de doelgroep. Daarbij moet de freebie waardevol, relevant, professioneel en het liefst exclusief zijn.
In dit voorbeeld is de doelgroep op zoek naar praktische time management oplossingen waarmee ze hun dag nog beter in kunnen vullen. Het formaat moet snel en eenvoudig te consumeren zijn, aangezien de lezer geen tijd wil verspillen.
Een mogelijke lead magnet kan zijn:
Jouw meest productieve dag: time management tips voor elk deel van de dag (kalender afbeelding met tips voor ‘s ochtends, ‘s middags en ‘s avonds)
● In 5 simpele stappen 60 minuten per dag besparen (PDF van 5 pagina’s)
● In 15 minuten per dag al je e-mails wegwerken (infographic met interessante tips)
Zoals je ziet: mogelijkheden genoeg, nieuw aanmeldingen gegarandeerd. Maar wat voor lead magnet ga jij aanbieden?
Nu weet je meer over email-marketing. Ben je op zoek naar een online marketing bureau voor Woerden? Laat het ons weten en lees ook onze andere blogs!