De enige KPI waarvoor we allemaal zouden moeten optimaliseren: Vertrouwen
Melanie Deziel, de eerste branded content editor van de NY Times, sprak over de vraag wat de juiste content is. Haar advies is om je claims te bevestigen met behulp van experts en getuigenissen. Dit kan bijvoorbeeld door awards op je website te tonen, maar ook door testimonials en reviews.
Daarnaast is het belangrijk om je beweringen te onderbouwen met cases, informationals en eventuele certificeringen. En last but not least, deel je kennis door educatieve evenementen en ‘how-to’s’ aan te bieden. Door deze drie elementen te combineren kan je je doelgroep overtuigen met de juiste content.
De mogelijkheden van AI voor online marketing
Spreker Frederick Vallaeys benadrukte de kansen die AI biedt voor verdere groei in het online marketing landschap. AI is schaalbaar en toegankelijk en kan worden ingezet om nieuwe inzichten te verkrijgen en input te leveren voor nieuwe campagnes. Door gebruik te maken van AI is het ook mogelijk om het verbeteren van huidige campagnes te automatiseren.
Tijdens de sessie is benadrukt dat het merendeel van de mensen niet bereid is om te betalen voor een platform zonder advertenties, namelijk 70%. Daarnaast is het nog steeds het grootste verdienmodel van bedrijven als Google. Ondanks alle ontwikkelingen zullen advertenties dus een grote rol blijven spelen in digitale marketing.
SEO-trends in 2013, 2023, 2033
In de volgende sessie gaf Barry Adams, een bekende SEO-expert, antwoord op de volgende vraag: Wat kunnen de afgelopen 10 jaar van zoekmachine-evolutie ons vertellen over de komende 10 jaar?
Ondanks de veranderingen tussen 2013 en 2023 is de kern van zoeken en SEO tot nu toe hetzelfde gebleven. Een van de belangrijkste ontwikkelingen is dat organische zoekresultaten steeds verder naar beneden worden geduwd door de toenemende SERP-functies. De focus is verschoven van keywords naar objecten en hun relaties, zoals te zien is in de ontwikkeling van de knowledge graph.
Met de opkomst van generatieve AI kan de zoekmachine van 2033 er heel anders uitzien dan nu. Wat kunnen we in de toekomst verwachten? Barry Adams voorspelt drie zoekmachine trends in 2033:
- Conversational Search waarbij zoekopdrachten vervangen worden door gesprekken
- Voorspellende Search waarbij antwoorden worden gegeven voordat je iets zoekt
- Headless websites waarbij alleen nog maar zoekmachine data aanwezig is en geen front-end meer.
Focus op winst in plaats van ROAS
Beth Quigley en Brendan Almack spraken over hoe bedrijven winst en groei kunnen behalen in een rap veranderend online marketing landschap. Ze gaven daarbij aan dat er sprake is van een enorme toename van concurrentie in combinatie met een steeds veeleisender wordende consument. Om deze uitdagingen aan te gaan, is het van belang dat bedrijven zich meer richten op winst. Hierbij is het niet alleen belangrijk om te kijken naar ROAS en POAS, maar ook naar andere factoren die bijdragen aan de effectiviteit en groei van het bedrijf. Denk hier aan het vergroten van je impression share en het aanspreken van nieuwe doelgroepen.
Na een geslaagde 10e editie van Friends of Search 2023 kunnen we terugkijken op een dag vol inspiratie, kennisdeling en nieuwe inzichten op het gebied van SEO en SEA. Het was een leerzame en leuke dag met veel interessante sessies over zoekmachineoptimalisatie en adverteren.