Wat is het Google Display Netwerk?
Het Display Netwerk van Google is een netwerk van Googlewebsites en van aangesloten websites. In totaal bevat het Googlenetwerk wereldwijd ruim twee miljoen websites en hiermee wordt meer dan 90% van de mensen op internet bereikt.
Hoe werkt een Google Display campagne?
Net als bij een gewone Google Search campagne werkt het Google Display Netwerk op basis van een veiling model. Bij een standaard instelling betaal je dus voor een klik op de display en niet voor de vertoning van een display. Dit is ook wel bekend als een PPC Campagne (pay per click). In de instellingen in Adwords kan je aangeven welk bedrag je maximaal wilt uitgeven voor een klik. Op het moment dat jij de hoogste bieding hebt dan wordt jouw display getoond op een website. Naast de PPC optie kan je ook kiezen voor andere betaalvormen, zoals de CPM. De CPM staat voor cost per mille en bij deze keuze betaal je een vast bedrag per 1000 vertoningen.
Doel van het Google Display Netwerk
Hoe vaak klik je zelf weleens op een display? Waarschijnlijk niet vaak. Toch is het gebruik van display interessant als online marketingmiddel. Wij adviseren onze klanten het Google Display Netwerk te gebruiken voor de volgende doelstellingen:
- De merkbekendheid te vergroten: door het inzetten van display advertising onder een brede doelgroep.
- Om meer producten of services verkopen: door het inzetten van display advertising op een doelgroep die eerder je website heeft bezocht.
- Om klanten te binden: door het inzetten van display advertising gericht op je bestaande klanten. Handig om een nieuwe productcategorie of nieuwe dienst te promoten.
Kom in contact met onze specialisten
Digital Inside helpt je verder
Kom direct in contactHoe kan je zelf het Google Display Netwerk activeren?
Heb je een eigen Google Adwords account, dan kan je ook automatisch gebruik maken van het Google Display Netwerk. Hiervoor moet je de onderstaande stappen doorlopen:
- Log in op ads.google.com
- Kies de optie “Displaycampagnes”
- Kies de optie “Campagnes”
- Druk op het plus symbool
- Je krijg nu een aantal opties om te kiezen als campagnetype. Kies nu Display Netwerk.
- Kies het doel voor de Display Campagne. Je kan kiezen uit Sales, Leads, Websiteverkeer, Product- en merkoverweging of Merkbekendheid en bereik.
- Afhankelijk van je doel vul je vervolgens de gevraagde input in. Bij bieden kan je kiezen uit verschillende biedstrategieën. Hierbij zijn de makkelijkste om mee te starten de opties: handmatige CPC (cost per click) en zichtbare CPM (cost per mille). Naast het bieden moet je ook een dagbudget invullen voor de campagne. Ons advies is te starten met een redelijk klein dagbudget en na de start eerst de campagne te testen en te optimaliseren.
- Vervolgens moet je aangeven wie je doelgroep is voor deze campagne. De keuzeopties zijn zeer uitgebreid. Denk aan de regio, interesses of leeftijd. Maar bij de juiste remarketing instellingen kan je ook kiezen voor mensen die bepaalde pagina’s van je website hebben bezocht.
- Heb je alle opties doorlopen dan kan je een advertentie maken. Nu kan je ervoor kiezen om een responsieve advertentie of een display advertentie te uploaden die je eventueel al had gemaakt in een ander programma. Een responsieve advertentie kan je vrij eenvoudig zelf maken voor het Google Display Netwerk. Hiervoor heb je geen HTML-kennis nodig. Doorloop de stappen van de responsieve advertentie en je hebt al vrij snel een eenvoudige display advertentie die aansluit op de stijl van je website. Het maken van deze advertentie kan je dus zelf.
- Klik als laatste op “campagne maken” en je eerste Google Display campagne staat live!
Hulp nodig bij het opzetten van Display Advertising?
Ben je ergens vastgelopen bij de bovenste stappen voor de activatie van Display advertising in het Google Netwerk? Als Digital Marketing Bureau helpen je graag verder. Neem contact op via de chat of stuur ons even een mailtje. We werken voor verschillende regio’s, bijvoorbeeld als online marketing bureau voor Rotterdam, maar bekijk ook zeker onze andere regio’s.