Conversie optimalisatie

Conversie Optimalisatie met Google Optimize

Anneloes
by Anneloes Meijers
  • 2 maart 2021
  • 7 min.

Wat is Google Optimize?

Google Optimize is een tool waar elke online markteer graag gebruik van maakt. Met deze optimalisatie tool zorg je er namelijk voor dat je pagina zoveel mogelijk conversies binnenhaalt. Google Optimize bestaat al langer en is sinds 2017 gratis te gebruiken.

Voorheen wilde je als online marketeer verschillende pagina’s testen om te kijken welke variant het beste werkte. Je wilde bijvoorbeeld testen of een groene of rode button beter werkte. Je had dan vaak extra technische skills nodig of moest dan vaak een technisch persoon aan zijn of haar jasje trekken. Dit kostte vaak veel tijd en geld. Dit is niet langer meer het geval, voor het testen van verschillende pagina’s is er Google Optimize. Zo kan je heel simpel je eigen A/B-test opzetten zonder de hulp van anderen. Heel fijn dus!

Waarom kies je voor Google Optimize?

Google Optimize wordt al lange tijd gebruikt en iedere marketeer kent deze tool. Daarnaast zijn er aantal duidelijk voordelen van deze tool: 

  • Je kan je website echt goed leren kennen en optimaliseren, zodat je conversie omhoog gaat. Door continue A/B testen in te stellen dan leer je op basis van feiten wat wel en wat niet werkt. 
  • Erg makkelijk in gebruik. Door de hoge mate van gebruikersvriendelijkheid van deze tool is het niet nodig om over veel technische kennis te beschikken. Voor marketeers is het goed te doen om alles in te stellen. 
  • Met de gratis versie kom je echt een heel eind. Zoals we van Google gewend zijn, kun je gratis gebruik maken van handige tools zoals Ads, Analytics en Webmaster Tools. Google Optimize heeft ook een betaalde versie waar je onder andere goed mee kunt segmenteren. Maar ook met de gratis versie van Optimize test je al voldoende om mooie inzichten te krijgen. 
  • Last maar zeker not least: de integratie met Google Analytics. Dit is super handig omdat je hiermee segmenten en doelen uit Analytics kunt gebruiken in je testen. De resultaten van je experimenten kun je ook terugzien in Analytics. 

Hoe werkt Google Optimize?

Via deze link koppel je heel eenvoudig je website aan google Optimize. Je krijgt dan je site te zien en je kan dan heel simpel aangeven wat je wil wijzigen. Na de instellingen kan je al bijna gaan testen. Dit is mogelijk doordat Google Optimize een soort ‘laagje’ over de website heen legt. Klik bijvoorbeeld een button aan en geef aan wat er moet gebeuren. Een ander formaat? Andere vorm? Of een andere kleur? Het is allemaal mogelijk doordat Google er een soort ‘laagje’ overheen legt. Je kan daarna aangeven hoeveel procent van de mensen de nieuwe variant te zien krijgen en hoeveel procent de oude variant. Daarnaast kan je met Google Optimize heel goed zien welke variant beter heeft gewerkt waardoor je heel makkelijk voor de beste variant kan kiezen. 

Complexe A/B testen

Maar Optimize beperkt zich niet alleen tot het aanpassen van een button. Je kan met Google Optimize ook andere afbeeldingen toevoegen, andere tekst plaatsen of zelfs een hele andere menustructuur. Hierdoor kan je zeer complexe A/B-testen draaien om zo te ontdekken wat de beste website is voor jouw bezoeker. Maar naast A/B testen zijn er ook andere mogelijkheden, hieronder toegelicht. 

Wil je ook gebruik maken van Google Optimize?

Kom in contact met onze specialisten

Digital Inside helpt je verder

Kom direct in contact

De drie opties in Google Optimize:

Het is heel simpel. Er zijn 3 verschillende mogelijkheden om experimenten uit te voeren in Google Optimize. Nadat je in het beginscherm van Optimize drukt op het blauwe ‘experiment maken’, worden de opties als volgt weergegeven:

A/B test

Deze test is het meest populair en wordt het meeste gebruikt. Met een A/B test vergelijk je als het ware 2 versies van dezelfde pagina om te zien welke pagina beter converteert. Twijfel je over de kleur van een knop? Wil je weten of een bepaalde afbeelding goed werkt voor een specifiek product? Dan is de A/B test ideaal. Optimize gebruikt dezelfde URL en verdeeld de 2 pagina’s over alle gebruikers die op die specifieke webpagina komen. De ene helft (of meer of minder) krijgt dus de ene optie (A) te zien, terwijl de andere helft de tweede optie (B) ziet. Hier is helemaal niks van te merken als bezoeker, ideaal toch? Uiteraard kun je zelf instellen hoe lang je dit experiment laat lopen. De uitslag van je test ziet er als volgt uit:

 

 

Omleidingstest

De omleidingstest kun je zien als een A/B test, alleen in plaats van twee versies van één pagina, test je twee aparte pagina’s tegen elkaar. Deze vorm is vooral erg nuttig wanneer je bijvoorbeeld een compleet nieuw ontwerp van een pagina test of wanneer je twee verschillende landingspagina’s wilt testen. De resultaten van een omleidingstest worden op dezelfde manier weergegeven als een A/B test.

Multivariate-test

Deze test is de meeste ingewikkelde test van de drie opties. Met de multivariate-test heb je de mogelijkheid om meerdere varianten van meerdere elementen tegelijkertijd te testen zodat je kunt zien welke combinatie het beste resultaat oplevert. Met deze test kun je bijvoorbeeld 2 verschillende titels en 3 verschillende afbeeldingen testen. Er worden dan 6 verschillende mogelijkheden getest (één voor elke mogelijkheid). Super handig wanneer je meerdere elementen tegelijkertijd wilt testen.

De gratis versus de betaalde versie

Met de gratis versie van Google Optimize is het mogelijk om lekker te testen met zowel A/B testen, omleidingstesten en multivariate-testen. Met de betaalde versie worden de mogelijkheden nog een stukje groter. Zo is het mogelijk om uitgebreide doelgroepen te maken in de betaalde versie. Zo kun je bijvoorbeeld testen op trouwe websitebezoekers, internetgebruikers met een bepaald (internet) gedrag of een specifieke locatie. In de gratis versie heb je de mogelijk om drie tests tegelijkertijd te draaien, maar niet meer. Uiteraard kun je in de betaalde versie meer tests tegelijkertijd laten lopen. Het aantal varianten bij de multivariate-testen is in de gratis versie zestien, in de betaalde versie zijn dit er vele malen meer. En als laatste heb je bij de betaalde versie het voordeel dat je meer dan drie doelen per test kunt instellen. 

Conclusie: Google Optimize is super als conversieoptimalisatie tool

Met Google Optimize is het mogelijk om verschillende testen te draaien van website pagina’s om te zien welke kleuren, formaten, versies, afbeeldingen of teksten goed converteren. Het is niet nodig om veel technische kennis in huis te hebben. Marketeers kunnen dus optimaal gebruik maken van deze tool. Wat voor marketeers vooral erg aantrekkelijk is, is de integratie met Google Analytics. 

Google Optimize is zeer gebruikersvriendelijk en de resultaten zijn in één oogopslag af te lezen. Ideaal! De mogelijkheden in de gratis versie zijn verrassend compleet en wat ons betreft is dit echt een tip als het gaat om optimalisatie van je website en dan met name de pagina’s die moeten converteren. 

Zelf ook gebruik maken van Google Optimize, maar na het lezen van deze blog toch nog hulp nodig? Wij zijn dol op Google Optimize en helpen je graag je vragen te beantwoorden! Neem contact op met ons team. Lees ook onze andere blogs! 

img
Conversie optimalisatie
2 min.
Verbeter je conversie met Hotjar
by Guido Tijmensen
img
Conversie optimalisatie
7 min.
Meet jouw online doelen beter door conversie attributie
Maikel
by Maikel Teheux
You're in good company
Google partnerAdCalls partnerFD gazelle 2023Microsoft Partner badge