Dit is alles wat je moet weten om te beginnen
Het is verbazingwekkend hoe Instagram zich binnen een paar jaar heeft ontwikkeld. Ooit was het een plek voor selfies en foto’s van je eten. Dat stadium is het ver voorbij. Naast dat het een sociaal netwerk is met miljarden gebruikers, is het een interessant marketingplatform voor bedrijven.
Kijk maar eens naar de nieuwste functies van Instagram! Alleen al in het afgelopen jaar heeft Instagram tientallen nieuwe functies voor bedrijven uitgebracht, waaronder nieuwe advertentiemogelijkheden en nieuwe manieren om verkeer en omzet te genereren.
Steeds meer bedrijven gebruiken Instagram om (potentiële) klanten te bereiken. Terwijl bedrijven zich vroeger vooral richtten op het vergroten van hun naamsbekendheid, transformeert Instagram langzaam maar zeker in een verkoopkanaal. Met meer bedrijven dan ooit die zich focussen op Instagram-advertenties, influencer-marketing en productpromotie.
Het maakt niet uit in welke branche je werkt, het loont om een aanwezigheid op Instagram op te bouwen. Maar als je echt vooruit wilt, moet je het platform (en je publiek!) van binnen en van buiten kennen, inclusief wat voor soort content het meest resoneert en hoe je je statistieken en KPI’s kunt bijhouden. Daarom helpen we je een handje. Hieronder geven we een uitgebreid overzicht van Instagram voor bedrijven, met de functies en strategieën waarin je moet investeren.
Ben je er klaar voor? Laten we beginnen!
Jouw Instagram bedrijfsprofiel
Het aanmaken van een Instagram bedrijfsprofiel
Waar het een aantal jaar geleden nog alleen mogelijk was om een privé account aan te maken, kun je nu gemakkelijk een bedrijfsaccount aanmaken op Instagram. Heb je al een persoonlijk Instagram account? Geen probleem! Je kan gemakkelijk een tweede Instagram account aanmaken. Zo maak je gemakkelijk een bedrijfsprofiel aan:
Stap 1: download en start de app
Download de Android-app via de Google Play Store, de Instagram-app voor iOS via de App Store of de Windows Phone-app via de Windows Phone Store. Eenmaal geïnstalleerd, open je de app door op het icoon te klikken.
Stap 2: Laat Instagram weten wie je bent
Tik op Registreren, voer je e-mailadres in en tik op Volgende. Je kunt je ook aanmelden met je Facebook account. Tik dan op aanmelden met Facebook. Dit kan handig zijn als je (later) wilt gaan adverteren. Maar deze koppeling kan tegen die tijd ook nog gemaakt worden.
Stap 3: schakel gratis over op een bedrijfsprofiel
Ga in de app naar de instellingen en scrol omlaag naar ‘Overschakelen naar bedrijfsaccount’. Wanneer je een bedrijfsaccount hebt, kun je belangrijke bedrijfsinformatie toevoegen, zoals het adres, de openingstijden of een telefoonnummer.
Je kunt maximaal vijf accounts aanmaken op Instagram. Schakelen tussen de accounts gaat makkelijk: houd rechts onderaan het scherm je profiel ingedrukt en selecteer de account waarnaar je wilt overschakelen.
Het optimaliseren van een Instagram bedrijfsprofiel
Oké, je hebt een bedrijfsprofiel aangemaakt, wat nu? Je profiel is de eerste mogelijkheid die je hebt om een goede indruk te maken en mensen te verleiden om op die “volg” knop te klikken. Door een consistent merkverhaal te creëren via je Instagram-esthetiek en bio, kun je die toevallige bezoekers veranderen in toegewijde, betrokken volgers. Zo maak je een tip-top Instagram bedrijfsprofiel:
Optimaliseer je Instagram Bio
- Naam: de eerste stap om een goede Instagram bio te maken, is ervoor zorgen dat je naam ook echt de naam van jouw bedrijf is! (Hiermee bedoelen we het veld ‘naam’ in je profiel, niet je Instagram ‘gebruikersnaam’). Mensen die jou zoeken op Instagram zullen waarschijnlijk de naam van je bedrijf gebruiken en consistentie laat mensen weten dat het Instagram-profiel dat ze bekijken daadwerkelijk van jou is. Probeer niet uniek te zijn, maak van je Instagram je bedrijfsnaam of een zo kort mogelijke variatie om zo zoek vriendelijk mogelijk te blijven.
- Biografie: een goede Instagram biografie legt nauwkeurig uit wat je bedrijf doet. Bedenk wat jou onderscheidt van je concurrenten. Bied je bedrijf een product of ervaring aan die van belang kan zijn voor jouw volgers? Dit is naast de perfecte introductie voor nieuwe bezoekers ook een goede manier om ze over te halen je te volgen.
- Zoekwoorden: Het gebruik van zoekwoorden zal je vindbaarheid op Instagram niet verbeteren, maar het zal jouw account meer focus geven en je helpen contact te leggen met volgers die zich met jouw inhoud willen bezighouden! Denk bij het bepalen van de zoekwoorden die je in je Instagram-bio wilt opnemen na over zowel jouw eigen kernwaarden als de kernwaarden van je doelgroep. Door zoekwoorden te gebruiken die op jouw nichepubliek zijn gericht, kunnen gebruikers beter begrijpen wie je bent, wat je te bieden hebt en of je account al dan niet relevant voor hen is!
- Website link: in tegenstelling tot andere sociale netwerken, is Instagram streng op waar klikbare links worden geplaatst. Op dit moment geeft Instagram gebruikers slechts één klikbare link op hun profiel, dit is de link in je bio. Veel bedrijven gebruiken de link om volgers naar hun startpagina of blog te sturen, wat geweldig is! Maar voor e-commercebedrijven die volgers naar specifieke productpagina’s of campagnes willen sturen, is het gebrek aan links in de posts een enorme uitdaging. Gelukkig kan je wel producten taggen in je posts.
- Contact gegevens: als je een zakelijk Instagram profiel gebruikt, heb je de mogelijkheid om contactknoppen op je profiel toe te voegen. Met de contactknoppen hebben bezoekers toegang tot een routebeschrijving, een telefoonnummer en/of een e-mailadres.
- Branded hashtag: een merkhashtag aan je Instagram biografie toevoegen is een goede manier om de betrokkenheid bij je berichten te vergroten. En dankzij een update begin 2018 kunt je gebruikersnamen en hashtags binnen jouw Instagram biografie omzetten in klikbare hyperlinks. Wanneer je een “#” of “@” in je bio opneemt, wordt dit automatisch een klikbare link die bezoekers naar een hashtag of een ander profiel leidt.
- Call-to-action: voeg een call-to-action toe aan je Instagram biografie. Dit is een makkelijke manier om je bezoekers/volgers uit te nodigen om te reageren of iets te doen en zorgt voor meer betrokkenheid bij je berichten. Maak de call-to-action simpel en duidelijk. Vertel je bezoekers bijvoorbeeld om te winkelen op je feed, je website te bezoeken of kaarten te kopen voor je evenement.
Optimaliseer je Instagram Profiel
Bedrijven besteden tegenwoordig meer tijd dan ooit aan het plannen van de algehele esthetiek van hun Instagram-feeds, en terecht! Het opbouwen van een aantrekkelijke Instagram-feed is belangrijk als je meer volgers en betrokkenheid wilt. Je kan het een beetje zien als een tweede website van je bedrijf.
Terwijl een leuk uitziende feed je geloofwaardigheid kan geven en volgers laat zien dat je hard werkt aan je merkidentiteit, kan een lelijke feed een negatieve invloed hebben op hoe potentiële klanten je merk zien. Uiteindelijk, als je Instagram gebruikt om klanten te bereiken, moet je moeite doen om het er goed uit te laten zien. Zo simpel is het. Maar hoe zorg je er nu voor dat je Instagram feed er mooi uitziet? Hier zijn drie belangrijke stappen:
1. Je Instagram esthetiek: de look en feel van je Instagram-feed is de eerste indruk die mensen van je bedrijf krijgen, dus het is belangrijk om hier aandacht aan te besteden. Als je feed er op het eerste gezicht geweldig uitziet, ongeacht je branche, zul je je Instagram-community sneller laten groeien. Met deze tips zorg je voor een mooie feed:
- Kies een kleurenschema: het is belangrijk dat je een consistent kleurenschema hebt voor je Instagram-feed. Dit betekent dat alle kleuren in je feed naadloos samengaan. Dit kan een warme en gezellige feed zijn, een donkere en koele feed of een helder en kleurrijke feed. Welke richting je ook kiest, een consistent kleurenpalet is een geweldige manier om je branding op te nemen in je Instagram-feed.
- Spreid je content: Dit is waarschijnlijk het moeilijkste deel in het bereiken van een prachtige feed. Je moet weten waar je elk van je foto’s moet plaatsen en hoe je je feed moet opbouwen, zodat alles goed bij elkaar past. Het doel is om een scherptediepte te creëren, vergelijkbaar met hoe je zou fotograferen. Je wilt drukke foto’s ruimte geven met een mix van meer schone of minimale foto’s om een mooie balans te creëren.
2. Houd je feed consistent: Zoals hierboven ook al werd genoemd is het belangrijk om je foto’s op een consistente manier te bewerken, om zo samenhang te creëren. Dit betekent niet dat je slechts één filter moet kiezen, maar beperk je tot enkele filters. Blijf vasthouden aan de door jou gekozen esthetiek. Heb je liever warme tonen? Koeler getinte afbeeldingen? Wat je bewerkingsstijl ook is, zorg ervoor dat het consistent is.
3. Verwerk door gebruikers gegenereerde content: hoewel bedrijven meer dan ooit investeren in originele content, is er nog steeds veel te winnen door gebruikers gegenereerde content op te nemen in je Instagram-strategie. Houd er wederom rekening mee bij het kiezen van foto’s die worden gerepost op jouw account, dat het belangrijk is om op één lijn te blijven met je thema en esthetiek. Wanneer iemand naar je Instagram-feed kijkt, zou het niet al te duidelijk moeten zijn welke berichten van jou zijn en welke foto’s van gebruikers zijn.
Hoe het Instagram algoritme werkt
Als je Instagram al zakelijk gebruikt, heb je waarschijnlijk een recente daling van je Instagram-engagement opgemerkt. Maak je geen zorgen, jij bent niet de enige. Accounts van elke omvang krijgen minder likes, reacties en volgers dan in het verleden. En het heeft allemaal te maken met het algoritme van Instagram.
De Instagram-algo – wat? Als dit de eerste keer is dat je over het Instagram-algoritme hoort, volgt hier de korte en lange uitleg: het Instagram-algoritme is een reeks complexe regels en factoren die Instagram gebruikt om te bepalen welke berichten in je feed worden weergegeven, en in welke volgorde.
Dit staat ver af van de begindagen van Instagram. In 2015 was de feed chronologisch, wat betekent dat de ’tijd’ waarop iets werd gepost de belangrijkste factor was voor wat er op je feed verscheen.
Vervolgens kondigde Instagram in 2016 aan dat het de chronologische feed zou vervangen door een algoritme. Naarmate het platform groeide, werd het moeilijker om alle foto’s en video’s bij te houden die mensen deelden, en Instagram was van mening dat een algoritme zou kunnen helpen om die inhoud effectiever te organiseren.
Dit had duidelijk grote gevolgen voor bedrijven op Instagram. Bedrijven hoefden zich geen zorgen te maken over strategieën om maximale betrokkenheid bij hun berichten te krijgen – je kon vrij gemakkelijk rondkomen door gewoon consistent te posten. Vandaag is dat niet langer het geval. Als je op Instagram wilt slagen, moet je optimaliseren voor de factoren die deel uitmaken van het Instagram-algoritme.
Het voordeel? Instagram heeft onlangs uitgelegd hoe het algoritme werkt en hoe het kiest welke foto’s en video’s in je feed worden weergegeven. Terwijl in het verleden het optimaliseren voor het Instagram-algoritme veel giswerk vereiste, met de recente onthulling van Instagram, bevinden bedrijven zich op een veel betere positie om te slagen op Instagram.
Dit zijn de 3 belangrijkste factoren die bepalen wat je in je Instagram-feed ziet:
- Interesse: Hoe meer Instagram denkt dat je een bericht zult ‘liken’, hoe hoger het in je feed zal verschijnen. Dit is gebaseerd op “gedrag in het verleden op vergelijkbare inhoud en mogelijk de blik van een machine die de feitelijke inhoud van de post analyseert”, aldus Instagram. Het lijkt veel op hoe de Instagram Explore-pagina werkt: zodra je één video van een kat leuk vindt, staat je hele Explore-pagina vol met kattenvideo’s. En als iemand in je feed een video met katten plaatst, zal Instagram raden dat je dat ook leuk zult vinden.
- Tijdigheid: Hoe lang geleden is een foto of video gepost? Het Instagram-algoritme geeft prioriteit aan recente berichten, dus waarschijnlijk zie je minder berichten van meer dan een week geleden. Hoewel de feed op geen enkele manier chronologisch wordt, begint Instagram zich veel meer zorgen te maken over wanneer je een bericht plaatst, in plaats van alleen de inhoud of betrokkenheid op het bericht. Dit werd eind 2017 bevestigd toen Instagram beloofde te voorkomen dat oudere berichten op de feeds van mensen worden weergegeven.
- Relaties: Als gevolg hiervan moeten bedrijven zich meer bewust zijn van wanneer hun publiek het meest actief is op Instagram, zodat ze hun berichten kunnen optimaliseren om op dat moment te verschijnen. Hoe kent u de accounts die in uw feed worden weergegeven? Als je vaak commentaar geeft op iemands foto’s of als je met hen getagd wordt in foto’s, geeft dit aan Instagram aan dat ze in je categorie ‘vrienden en familie’ vallen. Als gevolg hiervan zie je waarschijnlijk meer inhoud die ze plaatsen (en omgekeerd!). Dit is geweldig nieuws voor bedrijven omdat het hen een manier geeft om top-of-mind te blijven. Vraag uw volgers gewoon om u te taggen in hun berichten en zorg ervoor dat u uw Instagram-berichten en verhalen optimaliseert om zoveel mogelijk opmerkingen te krijgen.
Andere factoren die het Instagram-algoritme beïnvloeden:
- Frequentie: Hoe vaak open je de Instagram-app? Als je veel scrolt, ziet jouw feed er ‘chronologischer’ uit, aangezien Instagram probeert je de beste berichten te laten zien sinds je laatste bezoek.
- Volgers: Als je de Instagram-app minder vaak controleert, wordt je feed meer gesorteerd op wat Instagram denkt dat je leuk vindt, in plaats van chronologisch. Hoeveel mensen volg je op Instagram? Als je veel mensen volgt, heeft Instagram meer opties om uit te kiezen, dus je zult waarschijnlijk niet alle berichten van elk account zien.
- Gebruik: Als je veel tijd op Instagram doorbrengt, zul je meer berichten zien als Instagram ‘dieper in zijn catalogus graaft’. Als je elke dag maar een paar minuten aan de app besteedt, krijg je alleen de hoogtepunten van het algoritme.
Adverteren op Instagram
Instagram wordt vaak geprezen als het sociale mediaplatform dat het meeste invloed heeft op het koopgedrag van mensen, vooral in de mode-, schoonheids- en stijl gerelateerde industrieën. Het is dus logisch om Instagram-advertenties op te zetten waarmee gebruikers kennis kunnen maken met jouw diensten of producten. Wat je doel ook is, of het nu gaat om het verkopen van producten of diensten, het bereiken van een nieuwe doelgroep of het verbeteren van de betrokkenheid bij jouw berichten, Instagram-advertenties gaan je helpen het doel te behalen.
Instagram statistieken, bijhouden hoe succesvol je bent
Om succesvol te zijn met Instagrammarketing in 2022, moet je je doelgroep- en contentprestaties echt begrijpen. Met andere woorden, je moet beginnen met het bijhouden van je Instagram resultaten.
Natuurlijk betekent het duiken in je Instagram statistieken meer dan alleen achterhalen welke foto, video of verhaal het het beste doet. Echt begrijpen hoe jouw inhoud presteert – door het bijhouden van belangrijke statistieken in de loop van de tijd – is van onschatbare waarde voor het ontwikkelen van een contentstrategie voor Instagram. Als je bijvoorbeeld een Instagram-account voor een e-commercebedrijf hebt, wil je misschien onderzoeken hoe verschillende productfoto’s presteren. Door het bijhouden van betrokkenheidsgegevens, zoals vind-ik-leuks, reacties of klikken, krijg je beter inzicht in welk type productfoto’s het beste presteert.
Wat je doelen ook zijn, met het bijhouden van je Instagram statistieken kun je de wensen van je doelgroep beter begrijpen, je content verbeteren en uiteindelijk meer verkeer en verkopen genereren.
Instagram statistieken om in de gaten te houden
- Impressies/vertoningen: vertoningen zijn het totale aantal keren dat jouw foto, video of verhaal is gezien. Dit aantal omvat gebruikers die voorbij scrollen in hun feed, in het profiel van jouw bedrijf klikken om een foto te bekijken of rechtstreeks inhoud bekijken via een Instagram DM (persoonlijk bericht).
- Bereik: net als vertoningen, geeft bereik ook het totale aantal weergaven weer, maar in plaats van het te berekenen op basis van het totale aantal keren dat je content bekeken is, beperkt dit alleen de weergaven van unieke gebruikers. Op Instagram zullen deze statistieken waarschijnlijk erg op elkaar lijken omdat het op Instagram niet mogelijk is dat je bericht door derden wordt gedeeld.
- Betrokkenheid: dit is het totale aantal unieke gebruikers dat een bepaalde foto of video leuk heeft gevonden, een reactie heeft geplaatst of heeft opgeslagen. Let op! Meerdere reacties van één gebruiker tellen niet meerdere keren mee.
- Betrokkenheidspercentage: dit is het percentage volgers of kijkers dat betrokken is bij je berichten. Als je je gemiddelde betrokkenheidspercentage voor Instagram wilt berekenen, deel je het aantal vind-ik-leuk en reacties door het aantal volgers.
- Volgergroei: De Instagram statistieken in de app zullen je vertellen hoeveel nieuwe volgers je deze week erbij hebt gekregen, maar het vertelt je niet hoe je aantal volgers in de loop van de tijd is gegroeid. Volgergroei is het aantal volgers dat je in een bepaalde tijd hebt gewonnen of verloren, dit is een belangrijke statistiek om te begrijpen hoe snel (of langzaam) je account groeit.
Instagram voor bedrijven, het kanaal om je business te laten groeien
Aangezien Instagram blijft groeien als een marketingplatform, is het belangrijker dan ooit voor bedrijven om effectieve Instagram marketingstrategieën te creëren. Of het nu gaat om het creeren van een betrokken community , het bereiken van nieuwe klanten of zelfs het verkopen van producten. Bedrijven hebben veel te winnen met het opbouwen van een aanwezigheid op Instagram.
Hulp nodig bij je social media marketing? Of het nu gaat om Instagram, Facebook, LinkedIn of een compleet nieuwe content strategie, als inbound marketing bureau staan we graag voor je klaar!