SEO

Moz Toolbar voor externe linkbuilding

Anneloes
by Anneloes Meijers
  • 4 september 2023
  • 5 min.

Linkbuilding is en blijft een belangrijk onderdeel voor zoekmachine optimalisatie.  Voordat je ergens een link laat plaatsen is het belangrijk om de kwaliteit van de website te checken. Sommige websites zijn beter dan andere, en een verwijzing van een slechte website kan zelfs een negatief effect hebben op je ranking binnen zoekmachine resultaten. De kwaliteit van websites kan je achterhalen met de toolbar van MOZ.

Wat is de Moz Toolbar?  

De MozToolbar, ook wel bekend als de MozBar, is wat ons betreft een onmisbare gratis SEO tool voor externe linkbuilding. De MozToolbar is te downloaden voor de Google Chrome browser via deze link. Maar wat kun je hier eigenlijk mee? Deze toolbar is voornamelijk bedoeld om de kwaliteit van de websites die je bezoekt in kaart te brengen. De Mozbar doet dit  door een aantal indicatoren , zoals Domain Authority, Page Authority, en spamscore. Je kunt hiermee in één oogopslag zien hoe geoptimaliseerd en populair een webpagina is. Als je meer tijd hebt dan één oogopslag kan je meer info vinden over externe links, meta robots, laadtijd, markup, en ingestelde redirects.

Domain Authority (DA) 

Dit element laat in feite zien hoe een website zal presteren in Google en spreekt een bepaalde vertrouwensscore uit. De schaal loopt van 1 tot 100. Voorbeelden van websites met een DA van 100 zijn Google, Youtube, Facebook en Wikipedia. Als jij een website hebt dan doe je het echt al fantastisch met een score rond de 50. Deze score geeft aan in welke mate de website autoriteit heeft opgebouwd. De score is onderverdeeld in de hoeveelheid links, de kwaliteit van deze links, en het aantal Root Domains. Er is sprake van een Root Domain wanneer er vanaf de homepage van een pagina wordt gelinkt naar jouw pagina.  

Wanneer kijk je naar de DA?  

Vaak wordt gekeken naar de Domain Authority wanneer er wordt vergeleken met andere sites en concurrenten om te zien welke website krachtiger is. Wel is het zo dat de DA de prestatie meet van de complete website. Zo is de DA op iedere pagina van een website hetzelfde. Wanneer je meer benieuwd naar een specifieke pagina op een website is het verstandig om te kijken naar de Page Authority.

Page Authority (PA) 

In tegenstelling tot de DA die naar de website als geheel kijkt, richt de Page Authority (PA) zich op een specifieke pagina op een website. Ook deze schaal loopt van 1 tot 100. Hoe hoger de PA van een specifieke pagina, hoe groter de kans om met deze pagina hoog te scoren in zoekmachines. In ons geval zou je de pagina’s voor digital marketing diensten en programmatic marketing naast elkaar kunnen leggen en daaruit op kunnen maken welke pagina een hogere autoriteit heeft en welke pagina waarschijnlijk hoger in de zoekmachine resultaten zal komen.

Wil je meer weten over de Moz Toolbar of linkbuilding?

Kom in contact met onze specialisten

Digital Inside helpt je verder

Kom direct in contact

Aantal links en Root Domains 

Deze twee factoren zijn de belangrijkste elementen in het bepalen van de DA en de PA. Normaal gesproken is de homepagina van een website één van de belangrijkste pagina’s of dé belangrijkste pagina. Ook heeft de homepagina vaak de hoogste autoriteit. Logischerwijs hebben Root Domains, links vanuit een homepagina, dan meer autoriteit door te geven dan onderliggende pagina’s.   

Wanneer je bezig bent met externe linkbuilding is het belangrijk om te kijken naar het aantal links, maar ook naar de kwaliteit van de links. Met deze inzichten kun je zien hoe je concurrent het doet, en hoeveel er nodig is om ze te ‘verslaan’. Wil je een uitgebreidere analyse van een webpagina, dan is er meer informatie te zien bij het knopje ‘page analysis’. 

De spamscore 

Naast de domain authority en page authority heb je ook de spamscore. Deze wordt uitgedrukt in een percentage. Dit percentage drukt de kans uit dat een website door een zoekmachine wordt aangemerkt als spam. Een paar van de factoren die hierin mee kunnen spelen zijn: 

  • Veel backlinks vanaf websites met hoge spamscores
  • Overmatig gebruik van trefwoorden in de inhoud of metatags (keyword stuffing)
  • Gebrek aan contactinformatie
  • Weinig bruikbare inhoud

Hoe hoger het spam percentage, hoe slechter de website. 

De MozBar gebruiken in jouw voordeel 

Zoals hierboven toegelicht is de Moz tool handig voor externe linkbuilding. Jouw concurrenten zitten in dezelfde branche. De kans is groot dat je voor soortgelijke zoektermen hoog wilt scoren in zoekmachines. Door middel van Moz kun je dus relevante externe links van jouw concurrent bekijken. Kijk hierna ook of er op dezelfde websites ook mogelijkheden zijn om naar jouw website door te linken. 

5 tips om je Moz score te verhogen

De Moz score van je website verhogen kan op een aantal manieren:  

  • Allereerst krijg je een hogere score wanneer meer externe websites met een hoge Moz score doorlinken naar jouw website.  
  • Hoe relevanter de website is die naar jouw doorlinkt is, hoe beter.   
  • Wanneer een website een tegenprestatie verlangt voor het plaatsen van een doorlinkje zijn er meerdere mogelijkheden. Vaak is er een mogelijkheid om een gastblog voor deze website te schrijven als tegenprestatie. Je helpt de externe site hiermee door relevante content aan te bieden.   
  • Naast een gastblog worden externe websites ook vaak blij van een relevant persbericht. Deze zijn altijd interessant om te plaatsen in ruil voor een externe link.    
  • Ook kun je waardevolle links verkrijgen door een testimonial te schrijven. Wanneer je jouw ervaringen met de betreffende partij deelt op een positieve manier, is dit voor beide kanten waardevol.   

Het verbeteren van de Moz score gaat niet heel snel, maar is wel echt belangrijk. 

De MozBar is goed, maar niet alles overtreffend

Moz is natuurlijk niet de enige linkbuilding tool in het SEO-landschap. Het is dan ook niet verstandig de Link Explorer als de ‘holy grail’ te zien. Een goed alternatief is de Majestic Backlink Checker, die net iets andere statistieken gebruikt (trust flow en citation flow). Wij raden het ten zeerste aan de resultaten van deze tool naast die van Moz te leggen om zo een compleet beeld te krijgen van je linkbuilding inspanningen. Geen idee waar je moet beginnen? Neem dan contact met ons op voor vrijblijvend SEO-advies. 

Conclusie over de Moz toolbar 

Al met al is de Moz Toolbar een ontzettend nuttige tool voor externe linkbuilding waarmee je veel voordeel voor jouw website kan behalen. Moz is gratis te downloaden en de resultaten zijn makkelijk te lezen. Mocht je nog vragen hebben over de interpretatie van deze cijfers, of ben je benieuwd naar meer informatie over externe linkbuilding? Bel ons op 030 – 2271828.  We werken voor verschillende regio’s in Nederland, zo ook als online marketing bureau voor Den Haag

Lees ook onze andere blogs! 

Dit artikel is geschreven op 28 mei 2018 en geüpdatet op 4 september 2023.

You're in good company
Google partnerAdCalls partnerFD gazelle 2023Microsoft Partner badge