CRO

Het geheim achter onweerstaanbare CTA’s

Joery
by Joery van den Berg
  • 16 april 2024
  • 5 min.
sneaker checkout

Stel je voor dat je door een hele vette schoenenwinkel loopt, vol met sneakers die perfect passen bij de outfit die jij vandaag aanhebt. Overal waar je kijkt: mooie Nikes, Puma’s, New Balance, Adidas en ga zo maar door. Je weet het zeker, je gaat hier je droomsneaker vinden.    

Maar, wanneer je besluit iets te kopen, realiseer je je dat er nergens een kassa te bekennen is. Je kijkt rond. Er zijn ook geen borden die je vertellen hoe je de producten kunt meenemen of waar je naartoe moet voor meer informatie. Tsja, de kans is groot dat je gefrustreerd en verward de winkel verlaat, waarschijnlijk zonder iets te kopen. 

Maak van jouw website geen kassaloze sneakershop

Hoewel het idee van een sneakerwinkel zonder kassa nogal bizar lijkt, struikelen we online nog steeds verrassend vaak over het digitale equivalent: de website zonder enige vorm van Call-to-Action. 

Er lijkt geen duidelijk pad voor bezoekers om te volgen. Dan kan je nog de beste content hebben, prachtige afbeeldingen en nuttige informatie, maar zonder een duidelijke oproep tot actie zullen bezoekers vaak niet weten wat ze vervolgens moeten doen. Ze kunnen geïnteresseerd zijn in je producten of diensten, maar zonder een duidelijke “Koop nu”, “Neem contact op” of “Schrijf je in” knop, zullen ze waarschijnlijk de site verlaten zonder te converteren naar klanten of leads. 

Om te voorkomen dat jij met je website meer kansen mist dan een spits uit vorm, heb je dus een CTA nodig. Akkoord. Maar, dan zijn we er nog niet. Want, hoe ziet zo’n CTA er dan uit? Welke tekst is handig? Waar zet ik ‘m op de website? Geen paniek. We nemen je mee door de stappen naar een CTA die het best werkt voor jouw business. 

Wat wordt jouw call-to-action?

Voor deze vraag duiken we even terug naar het verleden. Je moeder staat onderaan de trap en schreeuwt naar boven. “Bart, nu naar beneden komen!” Ja, dan wist je: ik moet me nu naar beneden haasten, anders heb ik een probleem. Waarom vertellen we dit? Omdat dit een uiterst effectieve call-to-action is. En waarom is dit dan een goede CTA? 

  1. Het spreekt je direct aan (ervan uitgaande dat jij Bart bent)
  2. Het vertelt wat de actie is achter de call (naar beneden komen) 

Bart Trap

Dus als jij jouw call-to-action gaat verzinnen voor jouw website, denk dan nog even aan mama, de marketinggoeroe. Dus ‘Schrijf je in voor onze training’, zou een goede zijn. Maar, ‘Klik hier’ of ‘Meer informatie’, doen het logischerwijs minder goed. 

Hoe ziet jouw CTA eruit?

Jouw call-to-action moet opvallen. Als jij de kassa van je sneakerwinkel verstopt in het magazijn, is de kans alsnog klein dat mensen daadwerkelijk hun schoenen bij je komen afrekenen. Kies dus voor goede, contrasterende kleuren. Wees hier ook consistent in. Dus niet elke knop een ander kleurtje. Er zijn verschillende tools online te vinden die je kunnen helpen met een kleur die wel contrasteert, maar niet vloekt met jouw webdesign. Er zijn wel een paar psychologische triggers waar je rekening mee kan houden. Zo worden kleuren als rood vaak geassocieerd met urgentie, kan bezoekers aansporen tot een snelle actie, terwijl groen, symbool voor rust en groei, vertrouwen kan wekken. Het kiezen van de juiste kleur voor je CTA kan dus bepalend zijn voor hoe deze wordt ontvangen en gevolgd. 

Hoe scherp je jouw CTA aan?

De kracht van een CTA ligt ook in de woorden die je kiest. Actieve taal en het gebruik van de eerste persoon (“Start mijn gratis proefperiode”) kunnen een meer persoonlijke en overtuigende oproep creëren. Dit soort directe, actiegerichte taal spreekt direct tot de wensen en behoeften van de bezoeker, waardoor de kans op een klik toeneemt. 

Waar staat jouw CTA?

Goed, je CTA is geen Where’s Waldo. Hij moet in het oog springen, net als een neon ‘Open’ bord in een donkere straat. Denk aan de ‘boven de vouw’ regel – de hotspot voor je CTA. Zonder te scrollen ziet je bezoeker meteen waar hij moet klikken. Maar onderschat ook het einde en het midden van je pagina niet. Na een sterk en overtuigend stukje, waarom niet een CTA als dessert serveren?   

Welk gevoel geeft jouw CTA?

Zie je die laatste paar sneakers in de uitverkoop? Precies dat gevoel wil je nabootsen. “Claim jouw sneakers!” – dat doet iets met je klik-vinger. Jouw CTA moet de bezoeker het gevoel geven dat ze NU moeten handelen. “Vandaag nog 50% korting?” Ja graag, voor de deal verdwijnt! Dat is de magie van schaarste en urgentie. Natuurlijk moet je er wel rekening mee houden dat het ook echt kán met de dienst die je aanbiedt. Een consultancy heeft niet snel ‘nog maar 1 gesprek’ over. Ook zijn er een aantal reclameregels die vertellen dat je geen onwaarheden mag vertellen. Schaarste creëren die er niet daadwerkelijk is, is glad ijs. 

Hoe test je jouw CTA?

A/B-testen is als een bril opzetten – opeens zie je wat werkt. Probeer “Koop jouw sneakers” tegen “Mis je deal niet”, en meet welke meer verkoopt. Het is de enige manier om de CTA-code te kraken. Soms is het een woordje hier of daar, of misschien de kleur van je knop. Met testen ontdek je de geheimen van je bezoekers’ klik-gedrag. 

Dus…

Dus, na het lezen van deze tips kan jij aan de slag met jouw CTA’s. Meng ze met een beetje psychologie, een scheutje goede timing, en een snufje test-wizardry, en je hebt het recept voor een onweerstaanbare CTA. Er is geen gouden formule die voor alle diensten en producten werkt, dus denk goed na over hoe je jouw doelgroep het best kan overtuigen. 

Onze call-to-action voor jou

Heb jij hulp nodig met het maken van een goed converterende website? Wij kunnen en willen je daar natuurlijk graag bij helpen! Dus:

Neem vandaag nog contact op!
You're in good company
Google partnerAdCalls partnerFD gazelle 2023Microsoft Partner badge