Email Marketing

Waarom zou je willen overstappen van MailChimp naar ActiveCampaign?

by Guido Tijmensen
  • 1 mei 2023
  • 3 min.

E-mailmarketing klinkt misschien wel ouderwets voor je. Toch zou het nog steeds een belangrijk onderdeel moeten zijn van de marketingstrategie binnen jouw bedrijf. Mails worden nog steeds veel gelezen en je hebt er meer controle over dan communiceren via LinkedIn, Facebook, TikTok en Instagram. Als het gaat om het kiezen van een e-mailmarketingplatform zijn er veel opties beschikbaar, waaronder MailChimp en ActiveCampaign.  

Hoewel MailChimp een populaire keuze is vanwege zijn gebruiksvriendelijke interface en aantrekkelijke prijzen, kan het beperkingen hebben voor bedrijven die meer geavanceerde functionaliteit en personalisatie nodig hebben. Als je denkt aan overstappen naar een ander platform, dan is ActiveCampaign een optie om te overwegen.

Ik geef je hieronder een aantal redenen om te switchen van MailChimp naar ActiveCampaign:

1. Geavanceerde automatisering

ActiveCampaign biedt krachtige automatiseringsopties die verder gaan dan wat MailChimp biedt. Met ActiveCampaign kun je complexe workflows maken die gebaseerd zijn op het gedrag van je klanten. Dit betekent dat je gerichte berichten kunt versturen op basis van specifieke acties die een klant heeft ondernomen, zoals het openen van een e-mail, klikken op een link, of het achterlaten van een vol winkelwagentje. Dan ziet je emailflow eruit zoals hieronder, met veel vertakkingen in verschillende richtingen, waarbij de mail die je klanten ontvangen precíes aansluit op hun gedrag en waar zij op dat moment behoefte aan hebben.

2. Betere segmentatie

ActiveCampaign biedt ook betere segmentatie-opties dan MailChimp. Hierdoor kun je je lijst beter onderverdelen op basis van de kenmerken van je klanten, zoals locatie, interessegebieden, aankoopgeschiedenis en meer. Dit zorgt ervoor dat je gerichte berichten kunt sturen die meer relevant zijn voor je doelgroep en waarschijnlijk betere resultaten opleveren.

3. Krachtige integraties

ActiveCampaign integreert met meer dan 850 tools en platformen, waaronder populaire e-commerceplatformen, CRM-software en betalingsverwerkers. Hierdoor kun je gegevens uit verschillende bronnen combineren en automatiseren, waardoor je meer tijd bespaart en efficiënter kunt werken. Zo kan je dit bijvoorbeeld koppelen aan je WordPress website, zodat de bezoekers van je website zich direct op een efficiënte manier in kunnen schrijven voor de nieuwsbrief, of koppel je het aan je Youtube-kanaal of aan een managementsysteem zoals WorkBook.

 

4. Persoonlijkere berichten

Met ActiveCampaign kun je meer gepersonaliseerde berichten versturen dan met MailChimp. Dit komt doordat je in ActiveCampaign meer informatie kunt verzamelen over je klanten, zoals hun gedrag op je website en eerdere aankopen. Hierdoor kun je gerichte berichten versturen die zijn afgestemd op de individuele behoeften en interesses van je klanten. Dit sluit aan bij het automatiseren en segmenteren van je contacten in lijsten en workflows. Je berichten zijn nog steeds gestandaardiseerd, maar op een stuk persoonlijker level dan bij MailChimp mogelijk is.

 

Als je serieus bezig bent met e-mailmarketing en meer geavanceerde functionaliteit en personalisatie nodig hebt dan MailChimp kan bieden, dan is ActiveCampaign het overwegen waard. Het biedt krachtige automatiseringsopties, betere segmentatie, krachtige integraties en meer gepersonaliseerde berichten.

You're in good company
Google partnerAdCalls partnerFD gazelle 2023Microsoft Partner badge