Allereerst is het belangrijk om te weten dat een onlinemarketingmodel, in dit geval het STDC-model, je handvatten geeft. Hierdoor weet jij hoe je jouw marketing-inzet beter kan aanpakken en vergroot je daarmee het resultaat en behaal je jouw doelen. Daarnaast moet de focus niet te veel liggen op conversie, maar ook op branding en brand awareness. Aan de hand van het STDC-model, focus je op alle fases van de customer journey. Als jij je meer gaat verplaatsen in alle mogelijke fases bij de klant heb je een completer beeld en zie je meer mogelijkheden om de effectiviteit van je online marketing te laten groeien. Yes!
Het STDC-model
Het STDC-model staat voor het see, think, do, care-model en is een onlinemarketingmodel van Google dat zich focust op de volledige customer journey. Er wordt niet alleen gekeken naar het stukje verkopen en conversies, maar ook naar wat er voor en na de conversie gebeurt. Dit sluit goed aan bij het steeds veranderende online marketinglandschap. Denk bijvoorbeeld aan de veranderingen die plaatsvinden binnen de sociale media. Met het STDC-model zet je de doelgroep centraal. Het model is een funnel waarbij de see en think leiden tot de do-fase en de do-fase weer leidt tot de care-fase.
See-fase
Dit is de eerste fase waarin de klant nog geen klant is en geen aankoopintentie heeft. Belangrijk is dat je hier in de top of mind komt bij de klant en je richt je dus vooral op naamsbekendheid. Marketingactiviteiten in deze fase zijn vooral gericht op bereik, vindbaarheid, websiteverkeer en informeren. In principe richt je hier dus nog heel breed op iedere mogelijke klant. Je kijkt dus naar mensen die jouw product/dienst interessant zouden kunnen vinden. Neem jouw ideale klant voor je, jouw buyer persona, en breng die in kaart aan de hand van een target audience. Marketinginstrumenten die aansluiten bij deze fase zijn display advertising, SEO, contentmarketing en social media marketing.
Think-fase
Na de see-fase komt de klant in de think-fase en zit de potentiële klant in de overwegingsfase. De klant is al gerichter op zoek naar een product of dienst. Jouw taak is nu om de onbekende bezoeker om te zetten naar een bekende bezoeker zodat jouw merk in overweging wordt genomen. Praktisch gezien richt je je op de remarketing. Marketingactiviteiten in deze fase zijn gericht op engagement, kennis delen en verdiepen, inspireren en aanzetten tot actie. Hier passen marketinginstrumenten bij als display remarketing, influencer blogs, vlogs, social media marketing, social advertising, SEO en SEA. Er is dus heel veel mogelijk om de klanten te bereiken!
Do-fase
De klant kent nu jouw bedrijf en producten of diensten en neemt een serieuze overweging om jouw product/dienst aan te schaffen. De klant heeft dus interesse! Hij of zij kan echter nog twijfelen tussen jouw product of het product van jouw concurrent (of meerdere concurrenten). De klant is al overtuigd dat jij en jouw concurrent de beste aanbieders zijn. De meeste marketeers richten zich dan ook vooral (en alleen) op deze fase, maar nu komt het voordeel van het STDC-model: de klant kent jouw merk uit eerdere fases waardoor jij de voorkeur krijgt. Marketingactiviteiten in deze fase richten zich vooral op call to actions aan transacties of andere waardevolle activiteiten als het opvragen van een offerte. Marketinginstrumenten die hierbij aansluiten zijn e-mailmarketing, SEA, Google shopping, Facebook en LinkedIn advertising en affiliate marketing.
Care-fase
Een fase die vaak vergeten wordt, maar heel belangrijk is, is de care-fase. In deze fase zorg jij ervoor dat de klant niet wegloopt, maar een trouwe klant blijft. Het draait hier om loyaliteit; ‘gewone klanten’ omzetten naar loyale klanten. Denk hierbij aan het merk Apple. Veel klanten blijven trouw aan een iPhone en kopen (om de zoveel jaar) een nieuwe iPhone in plaats van over te stappen naar een ander merk. Deze klanten praten positief over het merk en stimuleren daarmee ook indirect verkoop van niet-klanten. Marketingactiviteiten in deze fase zijn gericht op klantenbinding, verwennen, belonen, verrassen en daarmee vooral aanzetten tot herhalingsaankopen en cross- en upsell. Hierbij passen marketinginstrumenten als remarketing (voor zowel Google display als Facebook) en e-mailmarketing.
KPI's
Je weet nu welke fases er zijn, je weet welke merkactiviteiten er bij horen en je weet welke marketinginstrumenten je kan gebruiken. Wat missen we dan nog? Juist! Doelen. Uiteindelijk zijn er één of meerdere doelen die jij wil bereiken voor jouw bedrijf. Dit doel bereik je nooit zomaar; er moet immers altijd hard voor gewerkt worden. Als een doelstelling bepaalt wanneer je succesvol bent, dan kun je KPI’s (key performance indicators) gebruiken als meetinstrument om te bepalen hoe je het gaat halen en of je op de goede weg zit.
Kom in contact met onze specialisten
Digital Inside helpt je verder
Kom direct in contactVoordelen
Je vraagt je vast niet meer af of het relevant is om het STDC-model te gebruiken. Mocht dit nou wél het geval zijn, lees dan vooral verder. We leggen je de voordelen uit.
Allereerst wordt de gehele klantreis van jouw doelgroep bereikt in plaats van een deel van de klantreis. Al eerder werd benoemd dat er vaak alleen gefocust wordt op conversies en dus de do-fase. Met het STDC-model neem je alle fases mee. Vervolgens is een bijkomend voordeel dat je daarmee ook eerder in contact komt met jouw doelgroep omdat je de focus verlegd op verschillende fases. Daarnaast wordt de content beter afgestemd op de specifieke fase van de doelgroep en zal daarbij dus beter aansluiten bij de wensen van de klant. Ook is het per fase mogelijk om KPI’s te definiëren. Tot slot kan je met het STDC-model veel meer gestructureerd te werk gaan. Het geeft jou meer inzicht in hoe, wat en op welke manier je jouw doel kan bereiken.
Wil jij graag hulp bij het uitvoeren van het STDC-model voor jouw bedrijf? Ons online marketing bureau Utrecht staat voor je klaar!