Google heeft duizenden, nee, miljoenen Crawlers over het internet dwalen. Deze verzamelen informatie en onderzoeken en inventariseren websites. Aan de hand van alle verzamelde data bepaalt Google hoe betrouwbaar en relevant een website is voor allerlei verschillende zoektermen, om uiteindelijk een scala aan websites aan zijn gebruiker te kunnen aanbieden wanneer daarom gevraagd wordt. Zo zullen duizenden websites het antwoord weten op de vraag hoeveel zijdes een dobbelsteen heeft, maar staat er maar één website bovenaan. En de website die bovenaan staat, dát is de website die jij met jouw bedrijf wil zijn. Daarom zal je naast het schrijven van content ook tijd, energie, of geld moeten investeren in de technische kant van SEO.
Unieke SEO content
Als je net begint met SEO zal je eerst je tenen dippen in het schrijven van SEO-specifieke content in de vorm van SEO copywriting. Dit zijn pagina’s die toegespitst zijn op bepaalde key words waar je hoog op wil scoren, met een paar linkjes in de tekst die leiden naar andere delen van je website, wat bijpassende plaatjes, en klaar is kees. Dit is natuurlijk een heel belangrijk onderdeel van SEO. Je wil zoveel mogelijk unieke content op je website hebben waarvan de kwaliteit goed is. Maar dat is niet waar SEO stopt. Toch eerst nog even de belangrijkste punten van SEO content op een rijtje, voordat we de technische richting inslaan:
- Organiseer je content door middel van koppen en subkoppen
- Laat de key words waar je goed op wil scoren terugkomen op een natuurlijke manier. Houd aan om je key word 2 keer in de koppen te verwerken, en 3 keer in je tekst: 1x in het begin, 1x in het midden, en 1x in de afsluiting.
- Voeg bij blogs en artikelen een auteur en publicatiedatum toe. Als je een tekst later update, voeg dan ook een update-datum toe: dit helpt met de betrouwbaarheid.
Digitale toegankelijkheid voor mens en machine
Je bedrijfswebsite kan ontzettend betrouwbaar zijn, maar deze moet ook digitaal toegankelijk zijn. Gebruiksvriendelijkheid is één van de belangrijkste corner stones hierin. De manier waarop deze toegankelijkheid wordt ervaren door mens en machine komt enigszins overeen, maar verschilt ook op een aantal vlakken. Binnen dit vak wordt vaak gezegd ‘Google is blind’, en dat is zo. Maar mensen niet! Waar Google vooral de achterkant van een website kan zien en codes leest, wordt door gebruikers de gebruiksvriendelijkheid gebaseerd op wat er zichtbaar is aan de voorkant. Google kijkt dan misschien niet naar de esthetische waarde van de afbeeldingen die je gekozen hebt, maar meet wel hoe lang het duurt voordat de visuele content is geladen (LCP), hoe snel je website reageert op muisklikken (FIP), en hoe vaak de lay-out verschuift door pop-ups of advertenties (CLS). Google’s Crawlers hangen hier numerieke waardes aan, en hoe hoger die waarde, hoe meer menselijke irritaties een website oproept. En dát zorgt dan weer voor lagere Google rankings en minder conversies.
Digitale structuur
Op dezelfde manier dat een tekst een goede structuur moet hebben om te volgen te zijn, geldt voor je website hetzelfde. Nog wel meer zelfs. Een tekst is relatief rechtlijnig, terwijl je website een web (pun intended) is van pagina’s die naar elkaar toe leiden en verwijzen, en die zowel naast elkaar als door elkaar heen lopen. Daarom is voor de gebruiker een breadcrumbs-navigatie een fijne manier om de weg terug te kunnen vinden naar vorige of gerelateerde pagina’s. Zo kunnen ze, net als Hans en Grietje, hun weg terug vinden naar hun startpunt.
Deze manier van navigeren werkt het beste als je de producten of diensten op kan delen in categorieën. Dit wordt dan ook vaak weerspiegeld in de URL, waarbij er achter de homepage URL een /diensten/ of /producten/ wordt toegevoegd, waarachter de specifieke dienst of het specifieke product genoemd wordt. Dat ziet er dan zo uit: https://www.digitalinside.nl/diensten/google-analytics-instellen/.
Op deze manier heb je niet alleen logische URL’s die je klanten helpt om je website te manoeuvreren en die het je klanten makkelijker maakt op een later moment een aankoop te voltooien, maar scoor je ook nog eens goed op SEO door je key word in de URL terug te laten komen.
Sitemap
De Crawlers van Google kunnen URL’s lezen en daar een score aan geven, zich via interne linkjes over je website heen bewegen en alles beoordelen, en ze komen er wel, maar je kan het ze nóg makkelijker maken. Als je via de Google Search Console een Sitemap, een soort routekaart van je website, indient, maak je het de Crawlers een stuk makkelijker. Google, zo dankbaar als hij is, beloont je voor de moeite met een hogere ranking van je website. Deze Sitemap heeft ook voordelen voor jou en je klant, want hierin kan je aangeven waar op je website de Crawlers mogen komen. Hiervoor zijn verschillende opties:
- Robots.txt – Deze tag blokkeert pagina’s of delen van pagina’s waar de Crawlers helemaal niet mogen komen. Dit zijn bijvoorbeeld de winkelwagentjes van klanten en pagina’s waar persoonlijke informatie wordt gevraagd.
- No-index tag – Deze tag blokkeert de Crawlers niet volledig, maar zorgt er wel voor dat ze geen informatie aan Google doorspelen. Dit kan je gebruiken als je veel duplicate content hebt bij producten of diensten die heel erg op elkaar lijken.
- No-follow tag – Deze tag kan je toevoegen aan linkjes die niet gevolgd hoeven te worden, zodat de gelinkte pagina niet wordt gecrawled. Dit kan je toevoegen als je met een linkje naar een concurrerende website refereert. Normaal gesproken zou deze backlink de site van de concurrent dan sterker maken, maar met een no-follow tag gebeurt dat niet. Een linkje voor SEO voor webshops ziet er in de code normaal gesproken zo uit als:
<a href=”https://www.digitalinside.nl/diensten/seo-voor-webshops/”>SEO voor webshops</a>
En met de no-follow tag als:
<a href=”https://www.digitalinside.nl/diensten/seo-voor-webshops/” rel=”nofollow”>SEO voor webshops</a>
Structured data
Pagina’s kan je nog verder aanvullen met structured data. Deze structured data kan je per pagina invullen en geeft meer informatie over wat er op die specifieke pagina te vinden is. Structured data zijn stukken code die voor de gebruiker aan de voorkant niet zichtbaar zijn, maar die aan de Crawlers nog verder specificeren wat voor soort informatie er op de pagina te vinden is. Niet alleen Google is blind, maar zijn Crawlers ook. Dus als je een video, recept, vacature, of FAQ op je website hebt staan, dan zal je dat op en andere manier aan ze moeten laten weten: door code.
Als je zelf niet bekend bent met coderen, dan kan je hier het beste een Schema Markup Generator voor gebruiken. Deze laat je informatie invullen, waarna je de code terugkrijgt die je aan de achterkant van je site kan plaatsen. Een soort vertaler dus! Met een Schema Validator kan je je URL invullen en controleren of het allemaal gelukt is.
SEO training
Wil jij de basis leren om hoger te komen in Google?
Bekijk onze SEO trainingZorg voor de juiste interne links
Toch geldt dat zelfs met een kaart een website onoverzichtelijk kan lijken voor de gebruiker. Voor het gemak zijn in het ideale geval alle verschillende pagina’s van je website maar een paar linkjes van elkaar verwijderd. Dan kúnnen je gebruikers bijna niet verdwalen. Dit bereik je door interne links te plaatsen en door je site altijd te blijven updaten. Als er een nieuwe pagina online komt, zet dan ook links naar deze nieuwe pagina op al langer bestaande pagina’s. Let er hierbij ook op dat je links plaatst onder de key words waar je goed op wil scoren, en niet op een ‘lees meer’ of ‘klik hier’.
Let er andersom, bij het verwijderen van oudere pagina’s, op dat je alle verwijzende linkjes ook verwijdert, of aanpast. Je kan er hierbij ook voor kiezen om een 301-redirect in te stellen. Op die manier behoud je de SEO score van de oude pagina voor Google, maar stuur je de gebruiker door naar een pagina die meer up-to-date is. Dit is vooral relevant als je bezig bent met het overzetten van je huidige domein naar een nieuw domein.
Buiten linkjes binnen je eigen website speelt het aantal backlinks die vanaf andere websites naar die van jou leiden ook een grote rol. Investeeer daarom ook in linkbuilding om op die manier je posities in Google te verbeteren.
Winst van technische SEO
Ondanks dat technische SEO een ingewikkelde operatie lijkt om mee te beginnen, is het wel een essentieel onderdeel van het optimaliseren van je website. Door beter te begrijpen hoe Google zijn Crawlers aanstuurt kan je de prestaties van je website op een significante manier verbeteren. Door een duidelijke digitale strucuur en het waarborgen van de digitale toegankelijkheid. Natuurlijk in combinatie met de altijd belangrijke unieke content.