Google Analytics

Wat zijn UTM parameters en hoe werkt de URL Builder?

Maikel
by Maikel Teheux
  • 11 oktober 2017
  • 5 min.

Gebruik jij verschillende online marketing kanalen zoals email, betaalde advertenties en social media, maar kun je nog niet onderscheiden welk kanaal beter werkt ten opzichte van de andere kanalen? Lees dan snel verder hoe je dit eenvoudig kunt bereiken met UTM parameters.

UTM parameters zijn een handige manier om al je marketing inspanningen te monitoren. Je kunt hierin namelijk goed onderscheid maken welk kanaal het meeste verkeer heeft opgeleverd. UTM parameters zijn in feite simpelweg labels aan het einde van je website URL. Je bent vast weleens op een websitepagina geweest met een hele lange URL. Dit was hoogstwaarschijnlijk omdat er gebruik is gemaakt van UTM Parameter labels.

  

Stel je eens voor. Je hebt op je website een speciale actie openstaan, zoals een korting of een winactie. Deze eenmalige actie heeft ook een unieke URL (voorbeeld.nl/winactie). Je hebt deze URL verspreid via verschillende kanalen. Zo heb je een aantal posts gedaan op social media zoals Facebook en LinkedIn. Ook heb je een handvol mails eruit gestuurd en heb je betaalde advertenties ingezet.
Het is gelukt, je hebt de gewenste conversie behaald! Maar.. hoe weet je nou uit elk kanaal deze zijn gekomen? Was dat de betaalde advertentie, je goed getimede email, of je grappige social media post? Dit is precies waar de UTM parameters in beeld komen. Ze geven de mogelijkheid om de effectiviteit van elk kanaal te meten.

Werkt dit ook binnen 1 kanaal?

Niet alleen kun je verschillende kanalen van elkaar onderscheiden. Je kunt ook binnen hetzelfde kanaal de verschillende links van elkaar onderscheiden. Beeld je eens de volgende situatie in. Je hebt maandenlang gewerkt aan een fantastisch product. Je creëert hier een speciale bestemmingspagina voor, en je gooit er verschillende tweets uit om verkeer naar de je website te krijgen. In een week tijd tweet je 20 keer, en hiermee krijg je 4000 mensen op je bestemmingspagina.

Nu wil je een stapje terug doen om te analyseren uit welke van de 20 tweets het meeste verkeer is voortgekomen. Als je in alle 20 tweets hetzelfde linkje hebt gezet, dan is dit onmogelijk. Echter is dit met de UTM parameters wel goed van elkaar te onderscheiden en kun je precies zien welke link het beste aansloeg. Ideaal toch?

Hoe werkt de URL Builder

Nu dat het duidelijk is hoe belangrijk dit kan zijn bij het inzetten van online campagnes, is de volgende vraag natuurlijk hoe dit dan werkt?

Wat er feitelijk gebeurt is dat wanneer een gebruiker op een link klikt, er bepaalde ‘tags’ worden afgevuurd naar Google Analytics zodat deze geanalyseerd kunnen worden. Google Analytics is een programma van Google voor Web Analytics waarmee de activiteiten op uw website gemeten worden en hiermee inzichtelijk weergegeven worden. UTM Parameters kunnen zo gepersonaliseerd worden dat ze je bijna alles kunnen vertellen wat je wilt weten over de details van hoe mensen naar de belangrijke pagina’s op je website komen.

Campaign URL Builder

De makkelijkste manier om parameters te maken is via de Campaign URL Builder. Je komt dan in een scherm terecht waar je een aantal elementen kunt invullen. De website maakt dan automatisch de gewenste URL voor je. Dit ziet er zo uit:

Zoals je kunt zien zijn er een aantal vakjes om in te vullen:

  • Website URL: Hier vul je de Website URL in. In ons geval is dat www.digitalinside.nl
  • Campaign Source: Hier vul je in wat de bron is. Is dit een zoekmachine (bij een betaalde AdWords advertentie), een nieuwsbrief of een andere bron?
  • Campaign Medium: Dit is welke marketing methode de gebruikers naar je site heeft gebracht. Hier kun je dus bijvoorbeeld email invullen, of CPC (Kosten per klik – bij een betaalde advertentie), of blog.
  • Campaign Name: Vul hier een campagne naam in waardoor je deze campagne kan onderscheiden. Dit is dus een specifieke product promotie of strategische campagne. Deze is voornamelijk voor herkenning.
  • Campaign Term: Dit wordt gebruikt voor betaald zoeken om de belangrijke zoekwoorden voor een bezoek te identificeren.
  • Campaign Content: Deze wordt gebruikt voor A/B testen en inhoud gerichte advertenties. Gebruik deze om onderscheid te maken in advertenties die bij dezelfde URL uitkomen.

Zie het plaatje hieronder voor een overzicht:

Voorbeeld

Voor Digital Inside hebben we een speciale online promotie actie. Wij laten dit onze klanten weten door middel van een nieuwsbrief in hun mail waarin ze verder kunnen doorklikken. Dan komt de URL er zo uit te zien:

Wanneer ik dezelfde promotie actie ook via andere kanalen uitzet, kan ik met deze URL precies zien in Google Analytics hoeveel bezoekers afkomstig zijn via de nieuwsbrief in de email.

Conclusie

UTM parameters zijn een krachtige manier om te onderscheiden waar je kliks echt vandaan komen en welke kanalen leiden tot verkeer en conversies. Wij raden iedereen dit aan om te gebruiken, wanneer je je bezig houdt met marketing via verschillende kanalen. Zo kun je namelijk precies de waarde van elk kanaal zien en op basis hiervan je vervolgstrategie inzetten.

Hulp nodig bij Web Analytics? Wij helpen je graag! Neem snel contact met ons op, dan plannen we een afspraak in.

img
Google Analytics
2 min.
Grote update van Google Analytics
by Désirée van der Horst
Marketing Specialist
img
Google Analytics
2 min.
Doe je voordeel met kanaalgroeperingen in Google
Joery
by Joery van den Berg
You're in good company
Google partnerAdCalls partnerFD gazelle 2023Microsoft Partner badge