Waarom is een website checklist zo belangrijk?
Stel je nou eens voor dat je een website hebt laten maken die er ontzettend mooi uitziet. Op het oog ziet alles er goed uit, maar helaas is dit niet genoeg. Je begint namelijk met adverteren, maar merkt eigenlijk al snel dat er niet genoeg klanten binnen komen. Grote kans dat dit komt doordat de basis van je website niet goed op orde is voor online sales. Denk bijvoorbeeld aan dat het voor de bezoeker niet makkelijk genoeg is om contact op te nemen of dat bepaalde knoppen of formulieren op je website niet goed werken. Daarnaast kan het ook nog zo zijn dat bezoekers je website niet betrouwbaar genoeg vinden omdat er te veel stockfoto’s worden gebruikt of dat er geen enkele review van klanten te lezen is. Te veel of te weinig content op de website kan ook schadelijk zijn. Als je teveel tekst op je website hebt staan, dan weet de bezoeker niet meer waar je product of dienst nou echt om draait en kan je website onoverzichtelijk worden waardoor de bezoeker afhaakt. Als je te weinig content op je website hebt staan, dan is het voor zoekmachines niet goed af te leiden waar je website over gaat. Dit zal een negatieve invloed hebben op je organische posities. Zorg er dus voor dat er voldoende op je website staat, maar dat het wel allemaal relevant is. Het doorlopen en uitvoeren van onze website checklist zorgt ervoor dat je overal aan gedacht hebt en dat alles goed staat.
Een online visitekaartje is geen goede website
Er zijn veel punten waar je rekening mee moet houden als het gaat om een goed werkende website. Dit geldt zowel voor wanneer jij je website als visitekaartje ziet of juist als een manier om geld te verdienen. Als je website namelijk niet goed in elkaar zit, kan dit je klanten kosten! Wil je weten of jij je website nog kan optimaliseren? Check dan de volgende 13 punten op je website.
1. Is het doel van je website wel duidelijk?
Iemand die op je website komt begint met de volgende vragen: wie ben ik, wat kan ik hier doen en kun je mij in mijn behoefte voorzien? Het moet in één oogopslag duidelijk zijn waar jouw website over gaat en wat jij te bieden hebt. Dit kan bijvoorbeeld door middel van een duidelijke titel en subtitel op je homepage of een mooie slogan. Als het voor bezoekers niet duidelijk is wat ze op je website kunnen doen, is de kans groot dat ze zullen afhaken en het ergens anders zullen proberen zoals bij jouw grootste concurrent.
2. Wat is de call to action (CTA)?
Een call to action staat op je website zodat de bezoeker wordt aangespoord een specifieke handeling uit te voeren. Vaak is een CTA een knop of button met een duidelijke tekst die aanroept tot handelen. De handeling is per website of pagina verschillend en is meestal een aankoop, een inschrijving, een download of een contactmoment. Voorbeelden zijn het aanvragen van een brochure of offerte, het inschrijven voor een nieuwsbrief of webinar of het maken van een (telefonische) afspraak. Het is belangrijk dat de CTA goed opvalt (door bijvoorbeeld lettergrootte of een opvallende kleur) en de bezoeker hier niet naar hoeft te zoeken. Eigenlijk hoor je als bezoeker van een specifieke pagina meteen te weten wat je op die pagina kan doen/halen. Voorbeelden van CTA’s zijn:
- Maak direct een afspraak
- Schrijf je snel in voor onze nieuwsbrief
- Vraag gratis onze brochure aan
3. Heb je wel een logische menustructuur?
Een logische menustructuur is essentieel. Als de bezoeker op je website niet kan vinden wat hij zoekt, zal hij afhaken en dat is natuurlijk zonde. De gouden regel is dat je binnen een aantal seconden moet vinden waar je naar op zoek bent in zo weinig mogelijk klikken. Ga dus voor een duidelijke en logische menustructuur waar je vanaf de homepage maar 1x hoeft te klikken om op de belangrijkste pagina’s van je website te komen. Let er ook op dat je een logo in de linkerbovenhoek van je website hebt staan zodat bezoekers altijd zien welke website ze bezoeken. Maak dit logo ook klikbaar, zodat wanneer je dieper in de website zit je hiermee weer op de homepage terecht komt.
Verder is ons advies om de menubalk altijd vast te zetten aan de webpagina, zodat deze meegaat als je scrolt op de pagina. Zie als voorbeeld de opzet van de menustructuur op deze website.
4. Hoe kan de bezoeker eigenlijk contact opnemen?
Belemmer je bezoekers niet om contact op te nemen. Hier bedoel ik mee: laat duidelijk zien waar en hoe dit kan en maakt het zo makkelijk mogelijk. Verwijs vaak door naar de contactpagina, zet het duidelijk neer in je menu (en footer) en benoem eventueel ook in de tekst een telefoonnummer of een emailadres.
Daarnaast is het belangrijk om een simpel contactformulier op je website te hebben. Mensen worden afgeschrikt als ze te veel velden in een formulier moeten invullen. Grote kans dat ze dan afhaken. Hou het dus simpel en vraag alleen de gegevens die je écht nodig hebt. Verdere opvolging kun je altijd later nog doen als je eenmaal een mailadres of telefoonnummer te pakken hebt.
5. Zorg dat je er echt en authentiek uitziet
Een website waar te veel stockfoto’s op staan ziet er al gauw ‘nep’ uit. Dit associëren we dan vaak niet met een echte website (spam) waardoor we geneigd zijn om weg te klikken. Je kunt dit vermijden door gebruik te maken van echte foto’s en echte reviews. Gebruik foto’s van jezelf, je team, je gebouw of je producten. Als je gebruik maakt van reviews, zorg dan dat de bron te achterhalen is.
6. Werkt je website wel goed op verschillende apparaten?
Maak je website naast desktop ook mobiel en tablet vriendelijk. Dit kun je doen door een responsief design te gebruiken. Het is zonde om je bezoekers op deze apparaten een negatieve ervaring te geven. Hier verlies je namelijk echt klanten door. Zorg er dus voor dat dit in orde is en dat alles er op elk apparaat mooi uitziet en goed werkt.
Kom in contact met onze specialisten
Digital Inside helpt je verder
Kom direct in contact7. Functionaliteiten in orde?
Werkt alles eigenlijk wel? Denk aan:
- Formulieren
- Knoppen
- Interne links
- Externe links
- Downloads
- Widgets
- Kassa omgeving
- Staat je website op indexeren
Helaas zien wij supervaak dat de verschillende functionaliteiten op een website niet goed werken.
8. Taal en spelling driedubbel gecheckt
Check driedubbel op taal en spelling. Een website met veel taal- en spelfouten komt knullig en niet professioneel over. Dit kan een echte afknapper zijn. Laat dit dus altijd door een tweede persoon checken.
9. Relevante informatie of te veel informatie
Is alles op je website écht relevant? Te veel content kan ervoor zorgen dat je hoofdboodschap niet goed doorkomt. Daarnaast kan dit er rommelig uitzien of mensen afschrikken.
10. Snapt Google je website ook?
Als je een website hebt wil je natuurlijk graag dat deze ook in zoekmachines zoals Google hoog scoort. Iemand is op dat moment namelijk specifiek op zoek naar iets. Logisch dat je in de bovenste resultaten wilt verschijnen. Hier komt zoekmachine optimalisatie (SEO) in het spel. In feite geef je hier aan Google een seintje waar je website over gaat. Dit doe je door je website in Google Search Console aan te melden met een sitemap. Je geeft dan door hoe de structuur van je website in elkaar zit. Daarnaast is het belangrijk om voldoende content op je website te hebben staan. Zonder deze content weten zoekmachines niet waar je website over gaat en kunnen ze deze dus ook niet hoog ranken. Belangrijk hierin is dat de belangrijkste zoektermen op belangrijke plekken terugkomen zoals in je pagina URL, titels, kopjes, afbeeldingen en meta’s. Als je werkt met een WordPress website is het handig om de Yoast SEO plugin te downloaden om je hierbij te ondersteunen.
11. Metatitel en metadescriptie wervend geschreven
Dit is onderdeel van SEO en wordt vaak vergeten of onderschat. De metatitel en descriptie zijn de kleine stukjes tekst die je in Google ziet. Zet hier de zoektermen in waar jij op gevonden wilt worden en zorg dat je met deze tekst opvalt tussen alle andere zoekresultaten. Zie het voorbeeld hieronder:
12. Google Analytics in orde
Koppel je website aan Google Analytics. Dan krijg je namelijk inzicht in je websitebezoekers. Hierin zie je bijvoorbeeld:
- Gegevens over je doelgroep zoals demografie, interesses, locaties en apparaten.
- Bron van je websiteverkeer (betaalde kanalen, zoekmachines, social media, etc.).
- Bezoekersgedrag zoals welke pagina’s het meest bezocht worden, gemiddelde tijdsduur op je website en nog veel meer.
- Hoeveel en welke conversies en doelen je hebt behaald. Meer over conversies en doelen in stap 3 van ons 5 stappenplan naar online groei.
13. Snelheid en laadtijd
Als je website niet binnen een paar seconden geladen wordt, zeker op een mobiel apparaat, dan word je ingewisseld voor de website van een concurrent. Zorg er dus voor dat de snelheid van je website in orde is. Het kan aan een hoop verschillende zaken liggen dat je website minder snel wordt zoals het gebruiken van te veel plug-ins of te grote afbeeldingen. Gebruik deze handige tool om erachter te komen waarom je website langzamer is en maak je website snel op alle apparaten.
Heb jij je website al goed op orde?
Ben je tijdens het doorlopen van de website checklist op problemen gestuit die je zelf niet kunt oplossen? Of zijn er bepaalde elementen niet helemaal duidelijk? Laat het ons weten en dan kijken we samen naar de optimalisatie van jouw website zodat je helemaal klaar bent voor de volgende stappen in het online groeiplan!